حسابداری ارزهای دیجیتال

حسابداری ارزهای دیجیتال

ظهور ارزهای دیجیتال در سالیان اخیر بیش تر شده است و به همین علت حسابداری ارزهای دیجیتال مبحث جدیدی پیش روی حسابداران می باشد. به دلیل ورود تازه این نوع ارزها قوانین شفافی در موردشان نیز وجود ندارد به همین علت باید نکاتی را در مورد حسابداری ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید.

رمز ارزها و یا به عبارتی ارزهای دیجیتال وضعیت مشخص و یا رسمی ندارند. ولی وارد دنیای واقعی شده و می توان توسط آن ها در خریداری هر وسیله ای استفاده کرد.

ارزهای دیجیتال

واحد پولی که به صورت الکترونیکی بوده، ذخیره و جابجا می شود و نباید آن را با پول الکترونیکی اشتباه بگیرید.

کشورهای معاف از مالیات در قبال رمز ارزها

کشورهای متعددی هستند که در آن ها سودهای حاصل از رمز ارزها معاف از مالیات می باشند که برخی از آن ها عبارتند از: ژاپن، اسلوونی، لوکزامبورگ، پرتغال، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر.

پیشنهاد میکنیم مطلب چه اشخاصی معاف از مالیات هستند؟ را هم مطالعه کنید.

حسابداری ارزهای دیجیتال

یکی از مهم ترین چالش هایی که روبه روی حسابداری ارزهای دیجیتال می باشد این است که، به دلیل تازگی این نوع از دارایی نیازمند بررسی های بیش تری می باشد که حسابداری صحیح و اصولی رمز ارزها می تواند برای کارفرما صرفه جویی در زمان و هزینه ها را در پی داشته باشد.

رمز ارزها در کشور ما غیرقانونی نبوده و قانونی نیز شناخته نشده است، از طرفی نیز چون ارزهای دیجیتال وارد عرصه سیستم بانکی کشور نمی شود و از این رو نیز جزء مالیات نیز ببه شمار نمی رود. ولی استخراج ارزهای دیجیتال نیازمند کسب مجوز می باشد و براساس قانون واحدهایی که مشغول انجام استخراج ارزهای دیجیتال می باشند به عنوان واحد صنعتی شناخته شده و مشمول مالیات می شوند.

حسابداری ارزهای دیجیتال - نیکان حسابرس

چالش های مهم حسابداری در ارزهای دیجیتال

تراکنش های مختلف در این نوع دارایی ها وجود دارد که باعث می شود لایه های محاسباتی در آن ها همانند بهای تمام شده، سود و زیان و نیز ارزش منصفانه بازار می شود که این عوامل باعث شده اند چالش های حسابداری در خصوص ارز رمزها شکل بگیرد.

از آن جایی که هیچ نوع احراز هویتی در مبادله ارزهای دیجیتال وجود ندارد، پیدا کردن روش های قانون مندی برای این مبادلات دشوار می باشد. به همین علت از رمز ارزها در پولشویی و فرارهای مالیاتی اشتفاده می شود.

پیشنهاد میکنیم مطلب آشنایی با مالیات بر حقوق را هم مطالعه کنید.

مبنای حسابداری در ارزهای دیجیتال

در کشور ما این نوع دارایی به عنوان پول به حساب نمی آید و ترجیحاً را آن به عنوان سرمایه گذاری استفاده می شود از این رو باید برای آن ها شیوه هایی مانند سرمایه گذاری سهام و یا اوراق عرضه در نظر گرفت.

به همین علت مهم نیست که در حال خرید و فروش و یا استخراج آن ها باشید و سودو زیان های حاصل از آن ها مشمول مالیات می باشد. همان طور که در مطالب فوق گفتیم، رمز ارزها در ایران شرایط ثابتی ندارند و پرداخت مالیات برای آن ها در صورت قانونی بودن مبادلات در آن ها محاسبه و پرداخت می شود.

بر اساس قوانین موجود در کشور استخراح ارزهای دیجیتال یا همان ماینینگ نوعی جایزه به شمار می رود که در ازای استخراج توسط برق و کامپیوتر یک نوع کسب و کار به حساب می آید. بنابراین هر ارزی که از این طریق به دست می آید از نظر حسابداری درآمد تلقی می شود و از این رو برای آن ها مالیات در نظر می گیرند.

تبصره ای در این مورد وجود دارد که اگر ارزهای حاصل از کسب و کار را به چرخه اقتصاد کشور برگردانند مشمول معافیت مالیاتی می باشند.

پیشنهاد میکنیم مطلب همه چیز در مورد معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان را هم مطالعه کنید.

حسابداری ارزهای دیجیتال - شرکت مالیاتی نیکان حسابرس

مشاوره مالیاتی با شرکت حسابداری نیکان حسابرس

پیشبرد امور مالیاتی نیازمند مهارت و تخصص بالایی است و باید به صورت دقیق و منسجم انجام شود. زیرا در صورت وجود خطا در محاسبات و ارائه نکردن به موقع مدارک و مستندات به سازمان امور مالیاتی ممکن است با جریمه های سنگینی مواجه شوید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به دنبال یک مشاوره مالیاتی با تجربه باشید تا با انواع دارایی در علم حسابداری آشنا باشد و بتوانید با خیالی آسوده امور حسابداری و مالیاتی ارز دیجیتال شرکت تان را به او بسپارید.

شرکت نیکان حسابرس ، با سابقه درخشان چند ساله مفتخر است شما را در زمینه های حسابداری مالیاتی ، ارائه اظهارنامه مالیاتی ، مالیات شرکت ها ، مالیات بر ارزش افزوده و غیره کمک و راهنمایی کند.

نوشته پیشین
چه اشخاصی معاف از مالیات هستند؟
نوشته بعدی
حسابداری کاربردی مالیاتی

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید