مالیات بر حقوق

آشنایی با مالیات بر حقوق

مالیات بر حقوق یکی از رایج ترین انواع مالیات در کشور ما به شمار می رود. پرداخت مالیات سبب می شود.که درآمد بین افراد جامعه به صورت عادلانه توزیع گردد.

براساس ماده یک قانون مالیات های مستقیم تمامی اشخاصی که از طریق فعالیت های اقتصادی و خدماتی درآمدی را کسب می کنند،.مشمول پرداخت مالیات می باشند.و این نوع مالیات مختص اشخاص حقیقی می باشد.

شرکت نیکان حسابرس، با سابقه درخشان چند ساله مفتخر است شما را در زمینه های حسابداری مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیاتی، مالیات شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده و غیره کمک و راهنمایی کند.

محاسبه مالیات حقوق و پرداخت آن

به صورت کلی مالیات ها به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم می باشند.که به شرح زیر در مورد آن ها توضیحاتی ارائه می دهیم.

مالیات هایی که به صورت مستقیم از درآمد افراد و دارایی های آنان حاصل می شود.را مالیات مستقیم می گویند. همانند مالیات بر درآمد حقوق و دارایی.

نوع دوم مالیات هایی که مربوط به قیمت کالا و خدمات می باشد.و از طریق مصرف کننده حاصل می شود.که بنام مالیات غیر مستقیم یاد می کنند. همانند مالیات بر ارزش افزوده و واردات.

براساس ماده 86 قانون مالیات مستقیم، مالیات بر حقوق جزء مالیات های تکلیفی به حساب می آید. منظور از مالیات های تکلیفی به این معنی می باشد که شناسایی مبلغ مالیات و پرداخت آن برعهده کارفرما می باشد.

مالیات حقوق - مشاوره مالیاتی

تعیین مالیات حقوق کارگران

نرخ مالیات برای کارمندان و کارگران یکسان می باشد.و در انتهای سال مالیات بر درآمد همه کارمندان و کارگران به یک اندازه تعیین می شود. در این میان مسئله ای که مهم است مالیات بردرآمد این افراد بر اساس میزان درآمدی که دارند مشخص می شود.

روند محاسبه مالیات بر حقوق کارگران

همه ساله یکی از مسائل مهم برای مشمولان مالیات و نرخ آن و اعلام بخشنامه آن از طرف مراجع قانونی و نحوه محاسبه آن می باشد. نرخ مالیات کارگران و اشخاصی که در کارخانه های تولیدی و خدماتی کار می کنند به دلیل سطح درآمد پایین آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

حتما پیشنهاد میکنیم که نسبت به مطالعه ی چرا همه کسب و کارها نیاز به دریافت مشاوره مالیاتی دارند؟ اقدام کنید.

مشمولین مالیات بر حقوق

براساس ماده 82 قانون مالیات های مستقیم اگر هرشخصی درآمدی در قبال شغل و کسب و کار از شخص حیقیقی و یا حقوقی دریافت کند مشمول مالیات می شود. منظور از مشمول مالیات این است که عدد تعیین شده با حقوق دریافتی کارمند جمع می شود و مجموع نهایی حقوق مشمول مالیات خواهد بود.

قوانین مالیاتی و موارد مشمول مالیات

تمامی اشخاصی که در هر شرایطی مشغول به کار بوده و حقوقی را دریافت می نمایند، باید بخشی از حقوق دریافتی را به عنوان مالیات پرداخت نمایند و همچنین نرخ مالیات هرسال متفاوت می باشد.

شرکت نیکان حسابرس با بهره مندی از نیروی متخصص و با تجربه مفتخر است تا بهترین مشاوره مالیاتی و حسابداری را به شما عزیزان ارائه دهد. 

مالیات بر حقوق بازنشستگان

طبق ماده 91 قانون مالیات های مستقیم و در یکی از بندهای این ماده مواردی به عنوان معافیت مالیاتی ذکر شده است که به شرح ذیل می باشد:

حقوق بازنشستگی و وظیفه مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده.

بر این اساس حقوق بازنشستگان علی الخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی از مالیات بر درآمد حقوق معاف می باشند.

جرایم عدم و یا تاخیر در ارسال فایل مالیات بر درآمد

بر اساس ماده 197 قانون مالیات های مستقیم چنانچه لیست مورد نظر ارسال نشود.دو درصد حقوق پرداختی و در صورتی که پرداخت نشود جریمه ای معادل 10 درصد و به ازای هرماه 2.5 درصد برای تاخیر از سررسید در نظر گرفته می شود.

مالیات حقوق - نیکان حسابرس

چگونگی ارسال لیست مالیات

ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق مدتی است که از طریق اینترنت امکان پذیر می باشد، اما نکاتی وجود دارد که مهم است قبل و بعد از ارسال به آن ها توجه داشته باشید.

پیشنهاد ما: در مورد مالیات بر درآمد حقوق بیشتر بدانید.

مشاوره مالیاتی با شرکت حسابداری نیکان حسابرس

پیشبرد امور مالیاتی نیازمند مهارت و تخصص بالایی است و باید به صورت دقیق و منسجم انجام شود. زیرا در صورت وجود خطا در محاسبات و ارائه نکردن به موقع مدارک و مستندات به سازمان امور مالیاتی ممکن است با جریمه های سنگینی مواجه شوید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به دنبال یک مشاوره مالیاتی با تجربه باشید تا با خیالی آسوده امور حسابداری شرکت تان را به او بسپارید.

تیم متخصص نیکان حسابرس، با مشاوره رایگان شما را در جهت کمک و افزایش آگاهی از امور مالیاتی راهنمایی می کنند، تا از پرداخت جریمه های مالیاتی شما جلوگیری کنند.

نوشته پیشین
آشنایی با مراحل حسابرسی اجتماعی
نوشته بعدی
حسابرسی بیمه تامین اجتماعی در کمترین زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید