معاف از مالیات

چه اشخاصی معاف از مالیات هستند؟

بر اساس قانون و با توجه به صلاح دید دولت برخی از افراد معاف از مالیات می باشند.

اشخاص مشمول قانون معاف از مالیات عبارتند از :

  • شهرداری ها
  • مؤسسات دولتی و وزارتخانه ها
  • دستگاه های مختلفی که بودجه ی آن ها از طریق دولت تأمین می شود.

 

بیشتر بدانید…

معمولا شرکت هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن ها متعلق به مؤسساتی که در بالا به آن ها اشاره شد باشد از پرداخت مالیات معاف نمی باشند .

اگر هر یک از این مؤسسات فعالیت هایی غیر از فعالیت های مربوط به مؤسسه داشته باشند و یا از آن طریق به کسب درآمد برسند، سود آن ها از این فعالیت ها مشمول مالیات خواهد شد .

معافیت های مالیاتی ذکر شده در مواردی که از جانب و صلاح دید مقام معظم رهبری که دارای مجوز می باشند، نیاز به تغییر داشته باشد، بر اساس نظر ایشان عمل می شود .

بر اساس قانون سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، مالیات در واقع نوعی پرداخت الزامی و بلاعوض می باشد که امکان دارد به هر شخص ، موسسه ، دارایی و… تعلق گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع جرایم مالیاتی، شرایط معافیت مالیاتی در سال 1401 را مطالعه فرمایید.

معاف از مالیات

بررسی مالیات بر درآمد مشاغل

برای تکریم مؤدیان مالیاتی و افزایش روز افزون سطح رضایتمندی و کاهش چشمگیر تردد های غیر ضروری آن ها، بر اساس تمهیدات در نظر گرفته شده، ارسال اظهارنامه های مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۲ به صورت الکترونیکی با استفاده از کد ملی و کد رهگیری که در همان ابتدای راه و در هنگام پیش ثبت نام الکترونیکی تخصص یافته، کفایت می کند و دیگر نیازی به چاپ و ارائه نسخه کاغذی این اظهارنامه به واحد های مالیاتی نمی باشد.

همچنین کسبه، اصناف، پیشه وران، صنعت گران و دیگر افرادی که به شکل شخص حقیقی برای درآمد حاصل از اشتغال، در مشاغل آزاد چه به شکل انفرادی یا مشارکتی مدنی فعالیت می کنند، با توجه به بند های الف، ب و ج قانون مالیات های مستقیم (ق.م.م) مشمول مالیات بر درآمد مشاغل خواهند بود.

تکالیف مؤدیان چیست؟

توجه داشته باشید که صاحبین مشاغل مکلف هستند ظرف مدت 4 ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب عمل را به صورت کتبی به اداره امور مالیاتی محل مورد نظر خود اعلام کرده، دفترچه ثبت نام دریافت کند و با تکمیل این درفترچه نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام فرماید.

همچنین صاحبان مشاغل باید نسبت به ثبت نام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی برای بهره مندی از خدمات الکترونیکی نوین اقدام کنند. چرا که با مراجعه به نشانی WWW.TAX.GOV.IR و بعد از گذراندن پیش ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور کرده و در آخر هم مراحل ثبت نام خود را تکمیل نمایند.

مزایای تسریع در تکمیل فرآیند اظهارنامه مالیاتی

توجه داشته باشید مؤدیانی که هر چه سریع تر مراحل ثبت نام الکترونیکی خود تکمیل کرده باشند، به راحتی می توانند از مزایا و تسهیلات خدمات الکترونیکی نظیر: امضای الکترونیکی در فرایند های مالیاتی، پرداخت الکترونیکی، ارائه الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی و… برخوردار شوند.

تمامی صاحبین مشاغل مکلف می باشند که اظهارنامه مالیاتی مربوط به نوع فعالیت های شغلی هر ساله خود را تا انتهای تیر ماه سال آینده به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم کرده و مالیات در مظر گرفته شده را به نرخ ماده ۱۳۱ (ق.م.م) پرداخت نمایند.

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی صاحبین مشاغل

برای آن دسته از مؤدیانی که محل شغل ثابت ندارند  محل تسلیم اظهارنامه، اداره امور مالیاتی محل زندگی آن ها در نظر گرفته شده است.

صاحبین واحد های تولیدی و کارگاه های مختلف که دارای دفتر، فروشگاه، شعبه و… در مکان های متنوعی می باشند، لازم است اظهارنامه مربوط به تمامی فعالیت های انجام شده را نیز به اداره امور مالیاتی محل اسقرار کارگاه یا واحد تولیدی خود تحویل دهند.

معمولا اظهارنامه های مالیاتی صاحبان مشاغل شامل: ترازنامه، بررسی حساب سود و زیان یا میزان درآمد، خلاصه وضعیت درآمد و هزینه حسب مورد می باشد.

صاحبان مشاغل طبق ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه، براساس اولویت از ابتدای سال ۱۳۹۲ملزم هستند به نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه های فروش بپردازند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع جرایم مالیاتی، شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی در سال 1401 را مطالعه فرمایید.

 

تعیین تکلیف صاحبان مشاغل

ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم نیز تکلیف صاحبین شغل های گوناگون را در ارتباط با نحوه نگهداری دفتر و اسناد و مدارک مثبته به 3 گروه تقسیم کرده است. که به شرح زیرمی باشند:

بند الف ماده ۹۶ ق.م.م

صاحبان مشاغلی که ملزم به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر روزنامه و در کل موضوع قانون تجارت هستند، نظیر: بازرگانان، مراکز آموزشی، بنکداران، عمده فروشی ها، تبلیغاتی، بازاریابی، حمل و نقل موتوری، صاحبان مؤسسات حسابرسی، مهندسی، صاحبان کارخانه ها و واحهای تولیدی، بیمارستان ها، متل ها و هتل ها، و…

ثبت کردن و پلمب دفتر های روزنامه در همان سال اول باید حداکثر تا ۳۰روز پس از شروع فعالیت و در سنوات آتی باید پیش از شروع سال مالیاتی، با مراجعه و درخواست شخص مؤدی، توسط اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری مربوطه انجام شود.

بند ب ماده ۹۶ق.م.م

صاحبین مشاغلی که موظف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر مشاغل هستند. مانند: صاحبان کارگاه های صنعتی، مراکز فرهنگی، آزمایشگا ها، نمایشگاه های اتومبیل، مشاغل ساختمانی، فروشندگان طلا و جواهر، عاملان فروش و فروشندگان آهن آلات، سینمایی ها، مشاغل فیلمبرداری، میهمان سرا ها، دفاتر اسناد رسمی، تعمیرگاه های مجاز، سازندگان، دلالان، حق العمل کاران و…

بند ج ماده ۹۶ق.م.م

صاحبان مشاغلی که مشمول مقررات بند های (الف و ب) نبوده اند، مشمول بند (ج) می باشند و ارائه خلاصه صورت وضعیت میزان درآمد و هزینه مطابق با نمونه های تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی، برای این دسته از مشاغل کفایت می کند .

صاحبین مشاغل بند الف ماده ۹۶ ق.م.م در صورت پرداخت موارد گفته شده در ماده (۱۰۴) قانون ذکر شده، موظف هستند در هر پرداخت مالیات مورد نظر را کسر کرده و تنها ظرف مدت 30 روز به حساب اعلام شده از طرف سازمان امور مالیاتی، واریز کنند.

اشخاص حقیقی بند های الف و ب ماده ۹۶ ق.م.م نیز مکلف می باشند کامل مطابق با دستور العمل موضوع ماده ۱۶۹مکرر ق.م.م عمل کنند. این بدان معناست که ضمن صادر کردن صورت حساب برای معاملات و درج شماره اقتصادی خود در تمامی این صورت حساب ها، فرم ها و اوراق های مربوطه، فهرست معاملات خود را نیز باید به صورت فصلی تا 1 ماه پس از پایان هر فصل به ترتیب مورد نظر سازمان امور مالیاتی، به اداره امور مالیاتی مذکور ارائه نمایند.

همچنین پرداخت کنندگان حقوق در هنگام واریز هر پرداخت یا تخصیص آن ملزم می باشند مالیات در نظر گرفته شده را طبق مقررات محاسبه و کسر، ظرف مدت 30 روز به همراه تسلیم فهرستی که شامل: نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان حقوق آن ها، به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود پرداخت کنند .

مشاوران مالیاتی شرکت نیکان حسابرس

همانطور که قطعا می دانید لازمه ی پیشبرد امور مالیاتی، داشتن تخصص و مهارت بسیار بالا می باشد. چرا که باید در بررسی این موارد با دقت زیاد از وقوع خطا در محاسبات جلوگیری شود.

رسیدگی به امور مالیاتی خود را به مشاورین متخصص شرکت حسابداری نیکان حسابرس بسپارید تا ناچار به پرداخت جریمه های سنگین از سوی سازمان امور مالیاتی نشوید.

منبع: ویکی پدیا

نوشته پیشین
همه چیز در مورد معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان
نوشته بعدی
حسابداری ارزهای دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید