تعریف حسابرسی - شرکت نیکان حسابرس

تعریف حسابرسی و تفاوت آن با حسابداری

برای تعریف حسابرسی می توان گفت که حسابرسی عبارت است از رسیدگی به مدارک و اسناد حسابداری و دیگر شواهدی که شرکتها و موسسات مورد رسیدگی از آن ها جهت تهیه صورت های مالی استفاده نموده اند و برای تهیه گزارشی که در آن شخص حسابرس نظر خود را مبنی بر این که آیا صورت های مالی تصویب کامل و مطلوبی از وضعیت مالی موسسه نشان می دهد یا خیر ارائه می کند .

یک شخص حسابرس از طریق کسب آگاهی از سیستم کنترل داخلی ، مشاهده دارائی ها ، بازرسی مدارک ، پرسش از منابع خارجی و داخلی و همچنین اجرای دیگر روش های رسیدگی شواهد لازم را جهت تعیین مطلوبیت یا مطلوب نبودن صورتهای مالی گردآوری می کند .

ما در این مقاله قصد داریم به تعریف حسابرسی و تفاوت آن با حسابداری بپردازیم پس با شرکت حسابداری نیکان حسابرس همراه باشید .

تعریف حسابرسی

حسابرسی یک فرآیند بسامان بشکل ارزیابی و جمع آوری بی طرفانه شواهد در مورد ادعاهای مربوط به وقایع اقتصادی و فعالیتهای یک شرکت برای تعیین انطباق این گزارشات با معیارهای از پیش تعیین شده و گزارش نهایی به اشخاص ذینفع است .

مطلب مرتبط : خدمات حسابداری برای صاحبان کسب و کار

تعریف حسابرسی - تفاوت با حسابداری

تفاوت حسابداری و حسابرسی در چیست ؟

حسابداری به فرآیند تهیه حساب های نهایی یک موسسه یا شرکت که مسئولیت آن به عهده مدیران و هیئت مدیره است می گویند در حالی که تعریف حسابرسی اینگونه است که شخص حسابرس به بررسی حسابهای نهایی که توسط مدیران تهیه شده می پردازد و گزارش و اظهارنظر خود را به صورت کاملا بی طرفانه اعلام می کند. به طور خلاصه می توان تفاوت حسابداری و حسابرسی را در موارد زیر خلاصه کرد :

از نظر موضوع :

موضوع حسابداری عبارتند از تهیه و تنظیم اسناد حسابداری ، ثبت اسناد در دفاتر و همچنین تهیه صورت های مالی ولی موضوع حسابرسی کنترل کردن و اظهار نظر در مورد صورتهای مالی آن شرکت است .

زمان انجام کار :

حسابداری به طور روزانه انجام می شود به طوری که یک حسابدار روزانه فعالیت های مالی و معاملات شرکت را در دفاتر ثبت می کند ولی حسابرس به صورت مقطعی و یا تنها در پایان سال مالی به بررسی مدارک و اسناد می پردازد .

تهیه گزارش :

حسابدار گزارشی را ضمیمه حسابهایی که تهیه کرده نمی کند در حالی که حسابرس پس از بررسی صورتهای مالی و حسابها گزارش تهیه می کند .

مسئولیت :

مسئولیت تهیه صورت های مالی به عهده هیئت مدیره موسسه یا شرکت است ولی مسئولیت حسابرس اظهارنظر در مورد گزارشی است که در مورد صورتهای مالی داده شده است .

مقاله پیشنهادی : اصلاح مالیاتی چیست؟

تعریف حسابرسی - انواع حسابرس

انواع حسابرسان و وظایف آن ها

  • حسابرس مستقل : وظیفه اعتباردهی به صورت های مالی و اظهارنظر در مورد آنها را به عهده دارد .
  • حسابرس داخلی : بازرسی و ارزیابی موثر بودن یا نبودن نحوه انجام وظایفی که به قسمتهای مختلف محول شده و همچنین همکاری با حسابرس مستقل از نظر تبادل اطلاعات را به عهده دارد .
  • حسابرس دیوان محاسبات : وظیفه حسابرسی دستگاههای دولتی برای تعیین این که آیا تخصیص اعتبارات منطبق با اهدال دولت هست یا خیر را به عهده دارد .
  • ممیز مالیاتی : وظیفه حسابرسی رعایت اظهارنامه های مالیاتی را دارد و همچنین محاسبه درآمد مشمول مالیات شرکت ها را بررسی می کند .

موازین رفتار حرفه ای یک حسابرس

  • رعایت استانداردهای عمومی و حسابرسی
  • داشتن استقلال
  • رعایت اصول حسابداری
  • بی طرفی و درستکاری
  • رازداری و عدم افشای اطلاعات محرمانه کارفرما
  • پرهیز از اعمالی که موجب بدنامی حرفه حسابرسی شود
  • عدم پرداخت نمودن حق کمیسیون جهت جذب مشتری بیشتر
  • مشروط نبودن حق الزحمه او به کسب نتیجه ای خاص
  • عدم تبلیغات و آگهی نادرست و گمراه کننده

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله حسابداری مالیاتی چیست؟ پیشنهاد می شود .

تعریف حسابرسی - استخدام حسابرس

خدمات حسابداری و مالیاتی

شرکت حسابداری نیکان حسابرس ، با چند سال سابقه در سازمان امور مالیاتی و با استفاده از نیروی متخصص و باتجربه در زمینه حسابداری ، تمام خدمات حسابداری و مالیاتی شرکت‌ها ، مالیات حقیقی ، حسابداری مالیاتی ، لایحه مالیات و صرفه جویی مالیاتی را برای شما انجام می‌ دهد .

تیم متخصص نیکان حسابرس ، با مشاوره رایگان شما را در راستای افزایش آگاهی از امور مالیاتی راهنمایی می‌کنند تا از پرداخت جریمه‌ های مالیاتی شما جلوگیری کنند . در اینستاگرام ما را دنبال کنید.

نوشته پیشین
آشنایی با حسابداری مالیات بر درآمد
نوشته بعدی
حسابدار مالیاتی کیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید