اصلاح مالیاتی

اصلاح مالیاتی چیست؟

اصلاح مالیاتی را می توان به عنوان ابتکاری تعریف کرد که با هدف ارتقای کارایی نظام مالیاتی و برای به حداکثر رساندن منافع اقتصادی و اجتماعی انجام می‌شود که سازماندهی به راحتی دست می آید.

اصلاح مالیاتی می تواند هر فرایندی باشد که در نحوه وصول و مدیریت مالیات توسط دولت ایجاد می شود. چنین اصلاحاتی واقعاً برای دولت در بهبود عملکرد اداره مالیاتی خود مفید است و به سیستم مالیاتی اجازه می دهد تا کارآمد و سازمان یافته باشد که با آن دستیابی به منافع اجتماعی ـ اقتصادی بسیار آسان تر خواهد شد.

هدف از اصلاح مالیاتی

اهداف اصلاح مالیاتی شامل دو بخش جزیی و کلی است که در ادامه هر دو مورد بررسی می شود.

اهداف جزیی:

  • حذف یا به حداقل رساندن امکان فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی است.
  • تسهیل جمع آوری بسیار سیستماتیک و کارآمد مالیات است.
  • ساده‌سازی قوانین برای تشویق مردم به سازگاری بیشتر است.

اهداف کلی:

  • افزایش کارایی: باعث بهبود کارایی کلی اداره مالیات کشور می شود.
  • تصمیم گیری سیستماتیک: موجب تقویت عملکرد تصمیم گیری اقتصادی و اجتماعی می شود.
  • کاهش نرخ کلی متخلفان مالیاتی: اصلاح مالیاتی وقوع اجتناب و تهاجم مالیاتی را به حداقل می رساند و به طور همزمان تعداد کل متخلفان مالیاتی را در کشور کاهش می دهد.

برای آگاهی بیشتر این مقاله اعتراض مالیاتی چیست؟ پیشنهاد می شود.

حسابدار

انواع اصلاح مالیاتی

اصلاح مالیاتی اشکال مختلفی دارد که می تواند در هر جامعه ای وجود داشته باشد. انواع کلی اصلاح مالیاتی به شرح زیر بیان و مورد بحث قرار گرفته است:

  • درآمد فردی: برای تغییر ساختار مالیاتی مربوط به درآمد افراد و هزینه های مالیات بر حقوق استفاده می شود.
  • درآمد شرکتی: برای اعمال تغییرات متعدد در نحوه اداره مالیات بر درآمد شرکت ها استفاده می شود.
  • سایر موارد: راه‌ها را برای انواع جدیدی از مالیات‌ها و جایگزینی مالیات‌های موجود یا تکمیل آنها هموار می‌کند.  ازجمله اصلاح مالیاتی می توان به مالیات بر مصرف اشاره کرد.

نمونه ای از اصلاح مالیاتی

اگر تغییراتی در نرخ مالیات شرکت ها وجود داشته باشد، این تغییرات بر اقتصاد کلی جامعه تأثیر می گذارد. همچنین اگر نرخ مالیات شرکت ها از نرخ موجود کاهش یابد، می تواند نمونه ای از اصلاح مالیات بر درآمد شرکت ها باشد.

برای مثال می توان بیان کرد که اگر کاهش نرخ مالیات شرکت ها، هزینه کلی آنها کاهش می یابد و منجر به ایجاد اشتغال در جامعه می‌شود. همزمان با افزایش اشتغال، نرخ دستمزد نیز افزایش می یابد که در نتیجه درآمد کارگران شرکت افزایش خواهد یافت. بنابراین زمانی که درآمد کارگران افزایش یابد، توان خرید آنها رشد خواهد داشت و در نتیجه اقتصاد کشور تقویت می‌شود. بر همین اساس کاهش نرخ مالیات شرکت ها یکی از مصادیق اصلاح مالیاتی است.

تاثیرات اصلاح مالیاتی

تاثیر اصلاح مالیاتی به حدی است که برنده و بازنده ایجاد می کند. این کار به این دلیل است که اصلاح مالیاتی مستلزم تغییر در الگوی نظام مالیاتی است. با محدود کردن تخفیف ها و معافیت های مالیاتی، همیشه لازم نیست که همه مالیات دهندگان، چه یک فرد یا یک شرکت، از نرخ های مالیاتی تجدیدنظر شده بهره مند شوند؛ اما تاثیرات منفی و مثبت بر اقتصاد یک کشور دارد.

ضرورت اصلاح مالیاتی

کد مالیاتی همیشه بسیار پیچیده و ناکارآمد بوده و در نتیجه نتوانسته درآمد کافی برای پوشش هزینه‌های کلی را تامین کند. ماهیت غیر سیستماتیک سیستم مالیاتی در سراسر جهان فرصت هایی را برای فرار مالیاتی و اجتناب از مالیات ایجاد می کند. بنابراین نیاز مبرمی را برای کشورها ایجاد کرده تا راه‌حلی ارائه دهند که بر مشکلات جاری در سیستم مالیاتی غلبه کند.

در حال حاضر با ارائه اصلاحات مالیاتی، قوانین مالیاتی سازماندهی شده و بسیار سیستماتیک شده است، به صورتی که اکنون درآمدهای بیشتری از مالیات در مقایسه با هزینه های کلی دولت ایجاد می شود.

برای آگاهی بیشتر این مقاله حسابرسی عملیاتی چیست؟ پیشنهاد می شود.

حسابداری مالیاتی

مزایای اصلاحات مالیاتی

ـ به گسترش پایه مالیاتی کمک می کند تا افراد بیشتری را تحت پوشش مالیاتی قرار دهند که در نهایت بار مالیاتی را بین تعداد زیادی از افراد تقسیم می کند و در نتیجه مالیات سرانه را کاهش می دهد.

ـ  به ساده‌سازی قوانین مربوط به سیستم مالیاتی کمک می‌کند و حتی افراد را تشویق می‌کند تا از قوانین مالیاتی پیروی کنند.

ـ به دولت کمک می کند تا درآمدهای بیشتری ایجاد کند تا به راحتی هزینه های انجام شده توسط دولت در توسعه یک کشور را پوشش دهد.

معایب اصلاحات مالیاتی

ـ به راحتی می توان آن را به تعویق انداخت.

ـ این روند به دلیل این است که زمان ایده‌آلی برای تجدید ساختار نظام مالیاتی وجود ندارد، بنابراین فشارهای سیاسی کوتاه‌مدت می‌تواند موجب اعتراض افراد شود.

ـ به جای در نظر گرفتن تصویر اقتصادی گسترده تر، فقط بر یک حوزه خاص از یک سیستم مالیاتی تمرکز می کند.

ـ این واقعیت را در نظر نمی گیرد که پیامد سیستم مالیاتی کلی است و فقط مشمول مالیات های فردی نمی شود.

نتیجه گیری

اصلاح مالیات در کاهش یا حذف وقوع اجتناب مالیاتی و فرار مالیاتی بسیار مفید است. هدف آن به حداکثر رساندن درآمد یک کشور از طریق جمع آوری مالیات و القای نرخ توسعه بالاتر در آن کشور است. نیازی به گفتن نیست اما این امر جمع آوری کارآمد و سیستماتیک مالیات را تسهیل می کند.

برای آگاهی بیشتر این مقاله هدف از تنظیم لایحه مالیاتی چیست؟ پیشنهاد می شود.

خدمات حسابداری و مالیاتی

شرکت حسابداری نیکان حسابرس، با چند سال سابقه در سازمان امور مالیاتی و با استفاده از نیروی متخصص و باتجربه در زمینه حسابداری، تمام خدمات حسابداری و مالیاتی شرکت‌ها، مالیات حقیقی، حسابداری مالیاتی، لایحه مالیات و صرفه جویی مالیاتی را برای شما انجام می‌دهد.

تیم متخصص نیکان حسابرس، با مشاوره رایگان شما را در راستای افزایش آگاهی از امور مالیاتی راهنمایی می‌کنند تا از پرداخت جریمه‌های مالیاتی شما جلوگیری کنند.

نوشته پیشین
شرح مسئولیت حسابرس ارشد مالیاتی
نوشته بعدی
آشنایی با حسابداری مالیات بر درآمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید