مسئولیت های مشاور مالیاتی

مسئولیت های مشاوره مالیاتی نیکان حسابرس

اگر صاحب کسب و کار خاصی هستید، حتما با مسائل مالیاتی نیز سر و کار خواهید داشت. اگر با قوانین مالیات آشنا نباشید پیش بردن فرآیند امور مالیات برای شما دشوار است.

به همین دلیل، کمک گرفتن از یک مشاور مالیاتی می تواند شما را در این امر کمک کند. اگر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید شما را با مسئولیت های مشاوره مالیاتی و دلیل نیاز به مشاور آشنا می سازیم.

اینکه نوع کسب و کار شما چگونه است و چه نوع مالیاتی به شما مربوط می شود، در قوانین مالیات متفاوت است. مشاور مالیاتی به شما کمک می کند تا نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارائه مدارک به سازمان مربوطه را به صورت قانونی انجام دهید.

زیرا قوانین مالیاتی در حال تغییر است و تنها یک مشاور مالیاتی با تجربه می تواند از عهده این کار بر بیاید.

دلیل نیاز به مشاور مالیاتی

اگر برای انجام امور مالیاتی خود از یک مشاور متخصص و کارآمد استفاده کنید، قطعا سود بیشتری خواهید برد. از طرف دیگر لازم نیست هزینه گزافی بابت مالیات پرداخت کنید.

عموما مشاورین مالیاتی از دانش تخصصی برخوردارند و با آگاهی از قوانین مالیاتی می توانند سرمایه خوبی برای کسب و کار شما نگه دارند.

مشاور مالیاتی می تواند شما را در موارد زیر کمک و راهنمایی کند:

  • مالیات بر ارث و انحصار وراثت
  • مشاوره مالیات بر املاک
  • مالیات برای بیمارستان ها و کلینیک ها
  • مشاوره مالیات برای کسب و کارهای دولتی و غیر دولتی
  • مالیات بر خرید و فروش ارز دیجیتال و طلا
  • مشاوره تخصصی در مورد امور مالیاتی و پرونده های مربوطه

مسئولیت های مشاور مالیاتی - حسابداری مالیاتی

الزاماتی که برای یک مشاور مالیاتی ضروری است

مشاور مالیاتی در حقیقت به عنوان یک وکیل مالیاتی شناخته می شود. با دانش و تخصصی که آموخته است به قوانین مالیاتی نیز کاملا آشنا است.

وظیفه مشاور مالیاتی این است که با رعایت اصول و قوانین، اشخاص و شرکت های حقوقی را در زمینه امور مالیاتی مشاوره کند.

کسی که به عنوان مشاور مالیاتی وارد این رشته می شود، می بایست در زمینه مالی، حسابداری، یا تجارت الکترونیک مدرک دانشگاهی داشته باشد. علاوه براین، آگاهی از برخی قوانین مالیات مانند مالیات های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده و غیره برای شما الزامی است.

روش دیگری هم وجود دارد که می توانید از طریق موسسات آموزشی دوره های کارآموزی و کارورزی را سپری کنید. با اخذ مدرک مشاور مالیاتی و شرکت در یک ارگان می توانید فعالیت خود را به طور مستقل آغاز کنید.

بیشتر بدانید: اهمیت حسابداری مالیاتی برای شرکت ها

انواع مشاوره مالیاتی

زمانی که بخواهید در یک شرکت مالیاتی اقدام به فعالیت کنید، ممکن است به عنوان یکی از این سه گزینه استخدام شوید. در ادامه درمورد هر کدام توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

مشاوره همراه: کسی است که با مطالعه پرونده های مالیاتی شرکت به صورت تلفنی مشاوره ارائه می دهد. شما می توانید در هر ساعتی با این مشاوران در تماس باشید و از راهنمایی آن ها استفاده کنید.

مشاوره مقطعی: نوعی از مشاوره است که در طی یک بازه زمانی مشخص مشاوره و راهنمایی های لازم ارائه می شود.

مشاوره موردی: به گونه ای است که در مورد یک موضوع مشخص مانند تنظیم اظهارنامه مالیاتی با شما همکاری می کند. ممکن است به صورت تلفنی هم انجام شود.

 توانایی های لازم برای مشاوران مالیاتی

برای اینکه عملکرد بهتری در سیستم حسابداری مالیاتی شرکت خود داشته باشید باید از مهارت های حرفه ای مشاوران مالیاتی اطمینان حاصل کنید.

در ادامه برخی از مهارت های لازم که یک مشاور مالیاتی باید از آن برخوردار باشد را به طور خلاصه بیان می کنیم.

  • داشتن تخصص علمی در زمینه حسابداری مالیاتی، تجارت
  • آگاهی از قوانین مالیاتی
  • توانایی مذاکره و مشورت
  • رویارویی با چالش ها و ارائه راهکار
  • مهارت تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • و غیره

پیشنهاد میکنیم مقاله ی تهیه صورت های مالی در سال 1401 را از دست ندهید.

وظایف مشاوره مالیاتی

اگر صاحب یک شرکت بزرگ هستید و در انجام امور مالیات خویش نیاز به راهنما دارید، بهتر است به دنبال یک موسسه خدماتی مشاوره مالیاتی باشید.

تیم مشاوره توانایی انجام هر گونه خدمات مالیاتی را داشته و می تواند در کمترین زمان و بدون هیچ مشکلی از عهده آن برآید.

در ادامه برخی از خدمات و مسئولیت های مشاوره مالیاتی بیان شده است:

  • بررسی پرونده های مالیاتی شرکت و رفع نواقص
  • تجزیه و تحلیل سیستم حسابداری شرکت
  • خدمات مشاوره در زمینه مالیات بر درآمد، مالیات بر شرکت، معافیت مالیاتی و غیره
  • پیگیری اظهارنامه مالیاتی و ارائه مدارک لازم
  • بررسی مشکلات مالیاتی و پیگیری آن در هیئت حل اختلاف
  • ارزیابی قراردادها و معاملات
  • و غیره

مسئولیت های مشاور مالیاتی - نیکان حسابرس

تفاوت مشاوره مالیاتی با حسابدار

برخلاف تصور برخی از مردم که فکر می کنند مشاوره مالیاتی همان حسابدار مالیاتی است، تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. این تفاوت ها از دیدگاه استراتژی، تجربه و تخصص مورد بررسی قرار می گیرد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

ممکن است حسابدار و مشاوره مالیاتی دوره های تخصصی حسابداری و تجارت را بگذرانند. یک حسابدار عمدتا در حوزه سیستم های حسابداری متمرکز است ولی مشاوره مالیاتی در بخش مالیات و قوانین مالیاتی فعالیت می کند.

علاوه براین، مشاوران با آگاهی از استراتژی های مالیاتی می توانند پرونده های حسابداری مالیاتی شرکت را در سازمان امور مالیاتی پیگیری کنند.

حسابدار و مشاوره مالیاتی هر دو می توانند سوابق مالیاتی شرکت را مورد ارزیابی قرار دهند. اما مشاوران در مشخص کردن رویکردهای مالی نیز نقش مهمی دارد. حتی می تواند نتایج عملکرد مالی شرکت را در سال های بعد ارزیابی کند و راهکارهای مفیدی را برای سرمایه گذاری بهتر شرکت ارائه دهد.

حسابدار به عنوان کارمند رسمی شرکت می باشد، اما مشاوره مالیاتی بر پایه قرارداد مشخصی با شرکت مربوطه فعالیت می کند. برخلاف حسابدار، مشاوران در قبال پیشبرد امور مالیاتی شرکت مسئولیت دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با مالیات بر ارزش افزوده را نیز مطالعه کنید.

شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس، بهترین مشاوره مالیاتی شما

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد، به این نتیجه خواهیم رسید که بهره گیری از مشاورین مالیاتی به کاهش هزینه مالیات و تنظیم امور حسابداری مالیاتی کمک بسیاری می کند. برای اینکه از انجام کارهای مالیات شرکت خود مطمئن شوید بهتر است آن را به یک موسسه مشاوره مالیاتی واگذار کنید.

شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس با چندین سال تجربه در زمینه خدمات مالیاتی و حسابداری، هر گونه خدمات مشاوره، تنظیم پرونده های مالیاتی، مالیات بر شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده و غیره را در زمان کم برای شما انجام می دهد.

نیکان حسابرس بر پایه دانش و تخصصی که دارد مفتخر است تا در جهت کمک و افزایش آگاهی شما از امور مالیاتی و جلوگیری از جریمه های سنگین شما را راهنمایی کند.

نوشته پیشین
پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401
نوشته بعدی
شرایط معافیت مالیاتی در سال 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید