تهیه صورت های مالی

تهیه صورت های مالی در سال 1401

قبل از شروع موضوع تهیه صورت های مالی، شما باید آشنایی با مفاهیم به کار رفته در تهیه صورت های مالی همانند هزینه ها، درآمد و بدهی را داشته باشید. به همین علت در ادامه مطلب به این مفاهیم می پردازیم.

شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس افتخار دارد تا با تیم متخصص و با تجربه خود، شما را در زمینه تهیه صورت های مالی، اظهارنامه مالیاتی، مالیات شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده و سایر موارد راهنمایی می کند.

حقیقت وجود دارایی در صورت های مالی

در تهیه صورت های مالی، یکی از مفاهیم کاربردی که لازم است بدانید، دارایی است. هرچیزی که متعلق به شخصی باشد به عنوان دارایی او به حساب می آید.و حق مالکیت دارد. این دارایی می تواند هم مشهود باشد.مانند ماشین، وجه نقد و یا نامشهود باشد. دارایی ها به دو نوع تقسیم می شوند.که به صورت زیر شرح می دهیم:

دارایی هایی که بیش تر از یک سال در دست باشند، دارایی ثابت گفته می شود.و مستهلک به حساب نمی آیند.مانند اتومبیل و آپارتمان. اما برخی دارایی ها نیز کمتر از یک سال عمر دارند.مانند صندوق و پیش پرداخت ها

همچنین دارایی ها را به دو نوع جاری و بلند مدت تقسیم می کنند.که اساس این کار، میزان قدرت نقد شوندگی است. که دارایی های بلند مدت مانند ساختمان و ماشین آلات که نقد نیستند.و در بلند مدت تبدیل به استهلاک می شوند.که جزء دارایی ثابت می باشند.و همچنین دارایی های جاری که بصورت وجه نقد و حساب های دریافتی می باشند.

برای اجرا و تهیه صورت های مالی سازمان و موسسات می توانید.با شرکت نیکان حسابرس در تماس باشید.

تهیه صورت های مالی - درآمد صورت های مالی

ماهیت هزینه ها در صورت های مالی

هزینه ها یکی از مفاهیمی است که باید در تهیه صورت مالی با آن آشنایی داشته باشید. از طرفی نیز هزینه به عنوان خرج شناخته می شود یعنی در مقابل سود مجبور به خرج آن هستید مانند هزینه های آب، تلفن، برق و بسیاری چیزهای دیگر.

هزینه ها را می توان با توجه به فعالیت های تعریف شده به سه دسته مختلف تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

هزینه عملیاتی

به هزینه هایی که به صورت مستقیم با فعالیت های اقتصادی در ارتباط باشند را هزینه های عملیاتی می گویند. مانند بهای نهایی کالای فروخته شده.و یا هزینه هایی که در بخش های مختلف اداری، تحقیق و فروش صورت گرفته است.

پیشنهاد می کنیم مقاله حسابرسی عملیاتی را نیز مطالعه نمایید.

هزینه سرمایه ای

این هزینه ها در آینده برای ایجاد سود استفاده خواهند شد. منظور از ایجاد سود، یعنی صرف خرید دارایی های ثابت می شود. این هزینه ها اغلب ثابت و دراز مدت می باشند.مانند خرید ساختمان یا زمین، تجهیزات و ماشین آلات.

هزینه غیر عملیاتی

منظور از هزینه غیر عملیاتی، هزینه هایی می باشد.که به صورت مکرر تکرار می شوند و منتسب به فعالیت های مستمر اقتصادی نمی باشند. تمام هزینه هایی که بصورت مستقیم در تولید تا فروش کالا نقش دارند جزو هزینه های عملیاتی هستند.و باقی موارد جزو هزینه های غیر عملیاتی به حساب می آیند.

سرمایه در صورت مالی

از نگاه حسابداری، سرمایه تعریفی متفاوت دارد.که در این حرفه مابه التفاوت دارایی و بدهی را سرمایه می نامند.و یکی از مفاهیمی می باشد.که در تهیه صورت های مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعه مقاله آشنایی با ارائه صورت معاملات فصلی را به شما پیشنهاد می کنیم.

بدهی در صورت های مالی

واحدهای اقتصادی در بازه های زمانی شامل دیون هستند.که باید تسویه بشوند مانند وام های پرداختی، بدهی های پرداختی (چک سر رسید یا سفته) و تمامی حساب های پرداختی که شامل بدهی می باشند.

درآمد صورت های مالی

دریافت دستمزد در قبال کار انجام شده را درآمد می گویند.و همچنین به دست آوردن منفعت از طریق فعالیت های اقتصادی شرکت نیز درآمد نامیده می شود.که به دو صورت می باشند:

  • درآمدهای عملیاتی

درآمدهایی هستند.که به صورت مستمر بر اساس هدف های تعریف شده.واحد اقتصادی بنا شده باشند. مانند هتل ها که درآمد خود را از طریق اجاره اتاق کسب می کنند.

  • درآمدهای غیرعملیاتی

بعضی از درآمدها نیز هستند.که همراه با فعالیت تعریف شده ایجاد می شوند.همانند آژانس هواپیمایی که در کنار فروش بلیط خدمات بیمه ای را نیز انجام می دهند.

تهیه صورت های مالی - شرکت نیکان حسابرس

منظور از دوره های مالی

بازه های زمانی را که باید عملیات حسابداری صورت بگیرد.و نیز دفاتر مالی تنظیم شده مورد بررسی قرار بگیرد.دوره مالی می گویند. دوره های مالی به صورت یک ساله می باشد.ولی براساس فعالیت های اقتصادی شرکت ها می تواند.متغیر نیز باشد.

منظور از صورت مالی

تنظیم و ارائه گزارش از اطلاعات مالی یک واحد یا سازمان را صورت مالی می گویند. عملکرد واحد اقتصادی را نمی توان به صورت دقیق ارزیابی کرد،.مگر آنکه بخش عملیاتی خود را متوقف کرده و دارایی های خود را نیز به وجه نقد تبدیل نماید.

صورت های مالی به چهار دسته در سازمان ها تهیه می شوند که به صورت زیر می باشد:

  • صورت حساب های سود و زیان

به مقادیری از پولی که در انتهای دوره مالی بدست می آید، درآمد و مقدار پولی که خرج می شود را هزینه می گویند. براین اساس در انتهای یک دوره مقدار درآمدها را ثبت می کنند.و هزینه هایی که به انجام رسیده اند را از آن کم می کنند.که صورت حساب سود و زیان بدست می آید.

  • صورت حساب های سود و زیان جامع

هدف از این کار این است که تمامی درآمدها و هزینه ها در یک دوره مالی به صورت جامع بررسی شوند و در آخر مبالغ قابل پرداخت به سهامداران و صاحبان شرکت در اختیار قرار می گیرد.

  • ترازنامه

میزان درآمد، سرمایه و بدهی را به صورت طبقه بندی شده.در دوره های مختلف مالی نشان می دهد.

  • صورت گردش جریان وجوه نقد

فعالیت های مالی سازمانی با سازمان های دیگر را مورد بررسی قرار می دهند.و برای محاسبه پول هزینه شده را از پول دریافتی کم می کنند.

مشاوره مالیاتی با شرکت حسابداری نیکان حسابرس

پیشبرد امور مالیاتی نیازمند مهارت و تخصص بالایی است و باید به صورت دقیق و منسجم انجام شود. زیرا در صورت وجود خطا در محاسبات و ارائه نکردن به موقع مدارک و مستندات به سازمان امور مالیاتی ممکن است با جریمه های سنگینی مواجه شوید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به دنبال یک مشاوره مالیاتی با تجربه باشید تا با خیالی آسوده امور حسابداری شرکت تان را به او بسپارید.

شرکت نیکان حسابرس، با سابقه درخشان چند ساله مفتخر است شما را در زمینه های حسابداری مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیاتی، مالیات شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده و غیره کمک و راهنمایی کند.

نوشته پیشین
کاهش مالیات شرکت با نیکان حسابرس
نوشته بعدی
انواع دارایی در علم حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید