مسئولیت های حسابدار

مسئولیت های حسابدار مالیاتی شرکت نیکان حسابرس

اگر صاحب یک شرکت ، کارخانه و یا تجارتی هستید که روزانه با تعداد زیادی قبوض و رسیدهای بانکی سروکار دارید، حتما متوجه شده اید که به تنهایی نمی توانید از پس این همه حساب و کتاب بر بیایید.

انجام امور مالی مانند تهیه صورت حساب های مالی ، تشکیل پرونده مالیاتی ، تحلیل داده های حسابداری و غیره کار هر کسی نیست و باید شخص خبره ای بنام حسابدار آن ها را پیش ببرد.

در این مقاله در مورد مسئولیت های حسابدار و شرح وظایف آن به شما صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

حسابدار کیست؟

امروزه با توجه به گسترش کسب و کار و دنیای اقتصاد، داشتن توانایی و مهارت های حسابداری ضروری است. شاید به صورت عموم حساب و کتاب های روزانه را انجام دهید، اما وقتی مسئله مالیات به میان می آید ، وجود یک حسابدار خبره و آشنا به علوم حسابداری مالیاتی الزامی است.

حسابدار در واقع به کسی گفته می شود که تمام امور حسابداری یک شرکت ، موسسه و یا سازمان را انجام داده و نتیجه عملکرد را به مدیریت گزارش می دهد.

دانستن مسئولیت های حسابدار از الزاماتی است که یک حسابدار باید به آن مسلط باشد. اگر به صورت دقیق بررسی کنیم، می توان گفت که وظایف حسابدار بسیار گسترده و پیچیده است.

مسئولیت های حسابدار

با توجه به تعریف حسابدار ، مسئولیت های حسابدار آن فراتر از آنچه فکر می کنید هست. برخی از وظایف عمده یک حسابدار به شرح ذیل می باشد:

  • پرداخت حقوق کارمند که ثبت هزینه و خروج پول را نیز شامل می شود.
  • صدور فاکتور به مشتری که در آن تمام فروشات و حساب های دریافتی ثبت می شود.
  • اخذ فاکتور از فروشنده و ثبت تمام هزینه ها و دارایی ها
  • تهیه صورت مالی ( سود، ترازنامه و جریان وجوه نقدی) برای صاحبان تجارت
  • گزارش منظم مالی به مدیریت
  • تهیه گزارش مالیاتی به نهادهای مربوطه مانند مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی و غیره

پیشنهاد می کنیم در مورد شرایط معافیت مالیاتی در سال 1401 بیشتر مطالعه کنید.

مهارت های لازم برای یک حسابدار خبره

از آنجائیکه حسابداری یک شغل پیچیده ای است و نیاز به توانایی های گسترده ای دارد. در این رشته چندین تخصص مختلف دخیل است که باید به صورت دقیق عملی شود.

یک حسابدار ممکن است درگیر مسائل مالیاتی مانند اظهارنامه مالیاتی ، جرایم مالیاتی و غیره شود. بنابراین، دانستن قوانین و اصول مربوط به مالیات و حسابداری مالیاتی برای حسابدار الزامی است.

مسئولیت های حسابدار - حسابدار مالیاتی

مهارت اولیه حسابداری با اکسل

اکسل از ابتدایی ترین و در عین حال از بهترین نرم افزارهای حسابداری است که برای بسیاری از حسابداران کاربردی بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قابل ذکر است، به عنوان کسی که می خواهید در رشته حسابداری تحصیل کنید یا فعالیت کنید، کار با برنامه اکسل شروع خوبی خواهد بود. نرم افزار اکسل، با داشتن هزاران فرمول و کاربردهای دیگر، امور حسابداری را برای کاربران سیستم مالی و اداری موسسات آسان ساخته است.

مهارت تجزیه و تحلیل داده های مالی

در کنار مهارت های عملی و کاربردی، توانایی تجزیه و تحلیل داده ها و ارتباط آن ها با بخش های مختلف شرکت از الزامات ملزوم می باشد. از وظایف یک حسابدار این است که تمام مسائل مالی شرکت را به صورت عینی تحلیل کرده و مشکلات احتمالی را تشخیص دهد. با توجه به چالش های موجود راه حل های مفیدی را نیز ارائه کند.

مدیریت زمان

اکثر حسابداران مشغله کاری زیادی نسبت به سایر افراد دارند و از طرفی باید دقت کافی روی تمام امور مالیاتی داشته باشند. برخی از آن ها ممکن است همزمان روی چند پروژه در حال فعالیت باشند و برای چندین مشتری کار کنند. بنابراین، مدیریت زمان برای چنین اشخاص الزامی است تا به موقع گزارشات مالی را ارائه کرده و مدارک لازم برای نهادهای مالیاتی آماده کنند. در غیر این صورت، احتمال اینکه با جریمه های مالیاتی روبرو شوند، زیاد است.

شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس، هر گونه خدمات حسابداری مربوط به امور مالیاتی شما را در اسرع وقت و به بهترین شکل ممکن برای شما انجام می دهد.

بیشتر بدانید: تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

سایر مهارت های یک حسابدار

علاوه بر مهارت هایی که در بالا ذکر شد، برخی مهارت های دیگری نیز وجود دارد که یک حسابدار باید از آن برخوردار باشد. آن ها عبارتند از:

  • مهارت ارتباطی
  • برخورداری از اخلاق و تعامل اجتماعی خوب
  • یادگیری علوم مربوط به حسابداری
  • دقت و سرعت در کار
  • مهارتهای سازمانی
  • توانایی کار گروهی
  • آگاهی از قوانین دولت

شغل حسابدار مالیاتی

یکی از شاخه های مهم حسابداری که اکثر شرکت ها و سازمان ها به آن احتیاج دارند، حسابدار مالیاتی است. یک حسابدار مالیاتی، در واقع یک متخصص امور مالی است که مسئول کمک به افراد و سازمان‌ها می‌ باشد تا مالیات‌های شرکت خود را به درستی ثبت کنند.

این در حالی است که با دنبال کردن دستورالعمل‌های قانونی ، اظهارنامه مالیاتی را در زمان معین تحویل می دهند. از جمله وظایف آنها می توان به جمع آوری فرم های مالیاتی ، پیگیری اسناد مشتری ، شناسایی اعتبارات مالیاتی بالقوه و تهیه گزارش های مالیاتی اشاره کرد.

تمام شرکت های حقوقی و اشخاص حقیقی می توانند برای انجام امور مالیاتی خویش و جلوگیری از افزایش غیر منطقی مالیات با تیم متخصص نیکان حسابرس مشاوره کنید. برای ارتباط با ما همین حالا تماس بگیرید.

وظایف و مسئولیت های حسابدار مالیاتی

حیطه وظایف یک حسابدار مالیاتی مربوط به مالیات می شود که برخی از آن ها شامل موارد زیر است:

  • تهیه برنامه های مالیاتی، اظهارنامه ها، پرداخت ها، گزارش ها و نگهداری پایگاه داده مالیاتی شرکت
  • پیدا کردن راه حل های مالیاتی برای مسائل پیچیده مالیاتی یا خطاهای ناشی از پرونده های مالیاتی
  • شناسایی پس انداز مالیاتی قانونی و ارائه راه هایی برای سود بیشتر
  • مطمئن شدن از اینکه مشتریان، قوانین مالیاتی فدرال، ایالتی و محلی را پیروی می کنند
  • مشاوره در مورد تأثیر بدهی های مالیاتی و استراتژی های شرکت یا قوانین جدید مالیاتی
  • تهیه دقیق گزارش مالیاتی فصلی و سالانه
  • شرکت در فرصت های آموزشی، شرکت در سازمان های حرفه ای، همگام شدن با شبکه های حرفه ای و مطالعه نشریات حرفه ای از تغییرات مالیاتی و روندهای صنعت

وظایف حسابدار در شرکت

یک حسابدار انجام تمام امور مالی شرکت را به عهده دارد. اگر شرکت بزرگتری باشد قطعا پیچیدگی کار نیز بیشتر خواهد بود. در هر حالت، وظایفی از قبیل پرداخت حقوق کارمندان، صدور قبض و رسیدهای بانکی، محاسبات مالیاتی، تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری جزو مسئولیت های حسابدار می باشد.

مسئولیت های حسابدار -نیکان حسابرس

مسئولیت ها یک حسابدار در شرکت تولیدی

شرکت های تولیدی هر روز با خرید و فروش کالا درگیر هستند و روزانه محاسبات مالی زیادی انجام می شود. در این میان، مقدار خرید، فروش، سود کالا و موارد دیگر باید ثبت و محاسبه گردد.

حسابدار شرکت تولیدی باید تمام اطلاعات مربوط به وضعیت مالی شرکت را به صورت گزارش آماده کند. علاوه براین، ارائه مواردی مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و گزارش های مالیاتی نیز از جمله وظایف یک حسابدار می باشد.

وظایف حسابدار شرکت خدماتی نیکان حسابرس

شرکت های خدماتی توسط ارائه کردن خدمات کسب درآمد می کند. به عنوان مثال، شرکت خدماتی نیکان حسابرس یک شرکت خدماتی است که در زمینه تهیه اظهارنامه مالیاتی، مالیات بر شرکت ها، مشاوره مالیاتی و غیره فعالیت می کند.

برخی از مسئولیت های حسابدار یک شرکت خدماتی قرار ذیل است:

  • ثبت سوابق دارایی شرکت
  • بررسی بودجه شرکت، درآمد، هزینه ها، حقوق و سایر مستندات حسابداری
  • تحلیل درآمد شرکت و محاسبه مالیات بر شرکت
  • ثبت تمام اسناد دریافتی و پرداخت های نقدی

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید: آشنایی با خدمات مالیاتی در سال 1401

ارائه خدمات حسابداری مالیاتی به صورت دقیق و قانونی

امروزه اکثر شرکت ها و صاحبان مشاغل، با مشکلات مالیاتی روبرو هستند و گاهی بابت آن هزینه های سنگینی را متحمل می شوند. برای اینکه تمام امور مالیاتی شرکت یا سازمان خود را به صورت منظم مدیریت کنید، به یک حسابدار مالیاتی با تجربه و متخصص نیاز خواهید داشت.

شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس، به عنوان وظیفه ذاتی خویش، تلاش بر این دارد تا هر گونه خدمات حسابداری ، تنظیم اظهارنامه مالیاتی ، اظهارنامه ارزش افزوده و غیره را با توجه به قانون مالیات کشور و در کمترین زمان ممکن به شما ارائه دهد.

نوشته پیشین
آشنایی با خدمات مالیاتی در سال 1401
نوشته بعدی
قوانین مالیات علی الرأس در سال 1401

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید