صرفه جویی مالیاتی

صرفه جویی مالیاتی

صرفه جویی مالیاتی در هر سال برابر با حاصلضرب مقدار استهلاک در نرخ مالیاتی است. این مقدار در پرداخت مالیات صرفه جویی شده و به درآمد خالص اضافه می شود.

اصل صرفه جویی در مالیات

منظور از اصل صرفه جویی در مالیات این است که در مالیات ها باید حتی المقدور مخارج وصول به حداقل تقلیل داده شود و به هرحال مخارج وصول فقط جزئی از مبلغ وصول مالیات باشد. این اصل از یک طرف ناظر بر سازمان وصولی دولت بوده و از طرف دیگر نوع مالیات ها را در سیستم مالیاتی دولت مورد توجه قرار می دهد.

بنابراین اصل مالیات و طریقه وصول آن باید طوری تنظیم شده باشد که تفاوت بین اصل مالیات پرداختی توسط مالیات دهنده و آنچه پس از کسر هزینه های مربوط تحویل خزانه دولت می شود، حداقل باشد و به عبارت دیگر مالیات باید طوری وصول شود که هزینه وصول آن نسبت ناچیزی از اصل مالیات باشد.

یکی از علل مهمی که در افزایش هزینه وصول موثر خواهد بود، وجود افرادی است که برای برقراری یا وصول یک مالیات در سازمان دولت انجام وظیفه می کنند و قسمت اعظم وصولی مالیات صرف پرداخت حقوق و مستمری آنها می شود.

برای آگاهی بیشتر مقاله قوانین مالیاتی پیشنهاد می‌شود.

راهکارهای صرفه جویی مالیاتی

ـ برنامه صندوق بازنشستگی: تدارک برنامه بازنشستگی برای خود و کارکنان می تواند سبب صرفه جویی در مالیات شود.

ـ گرفتن اعتبارات مالیاتی برای کاهش درآمد کسب و کار: می توانید اعتبارات مالیاتی را برای استخدام، انجام تحقیقات، استخدام کارکنان دارای معلولیت و فراهم کردن پوشش های بهداشتی برای کارکنان به کار ببرید.

ـ خرید تجهیزات و وسایل نقلیه برای کاهش استهلاک: خرید تجهیزات موجب صرفه جویی مالیاتی می شود.

ـ نوشتن موجودی و تجهیزات قدیمی: یک راه دیگر برای کاهش و صرفه جویی مالیاتی این است که تجهیزات قدیمی که ارزش خود را از دست داده اند بررسی کنید. نوشتن این مورد هزینه های فروش کالاها را کاهش می دهد و می تواند درآمد خالص شما را کاهش دهد.

ـ پرداخت صورتحساب در حال حاضر برای درآمد کمتر در سال جاری: این کار موجب صرفه جویی مالیاتی می شود.

ـ کاهش هدایا و جوایز به کارکنان، مشتریان و فروشندگان: این کار موجب کاهش هزینه ها می شود.

ـ انباشت و پیش پرداخت برای کاهش درآمد خالص: شما می توانید مخارج خود را با انبوه سازی منابع افزایش داده و درآمد را کاهش دهید.

ـ نوشتن بدهی ها برای کاهش درآمد: اگر کسب و کار شما طوری است که پایان سال زمان لازم برای بررسی حساب های مشتری است، مشتریانی را پیدا کنید که نمی خواهند پرداخت کنند. شما می توانید مبلغی را که بدهکاران بد حساب دارند، بنویسید و این مبلغ را از درآمد کسب و کار خود محاسبه کنید تا از مالیات صرفه جویی کنید.

ـ درآمد را کاهش دهید، اگر مالیات آن بالاتر باشد: این کار موجب صرفه جویی مالیاتی می شود.

ـ با مشاور مالیاتی خود مشورت کنید: با این کار می توانید در صرفه جویی مالیاتی خود موفق شوید.

سپر مالیاتی چیست؟

سپر مالیاتی استفاده از یک روش قانونی است که «دوری از مالیات» نامیده می شود. در مقابل آن «فرار مالیاتی» قرار دارد که فرد عمدا و به صورت غیرقانونی و به صورت پنهان کردن یا گزارش نکردن درآمد است که پرداخت نکردن آن با تعقیب کیفری و انواع مجازات‌ها را به همراه دارد.

سپر مالیاتی هنگامی اهمیت پیدا می کند که درآمد گزارش شده مشمول مالیات بسیار بالا باشد.

سپر مالیاتی یک استراتژی قانونی است که اجتناب از مالیات نامیده می شود؛ ولی مقابل آن فرار مالیاتی وجود دارد که نباید با هم اشتباه شود.

فرار مالیاتی کسر غیرقانونی عمدی، گزارش نکردن یا پنهان کردن درآمد است که عدم پرداخت آن با مجازات ها و تعقیب کیفری همراه است.

برای آگاهی بیشتر مقاله نرخ صفر مالیاتی و تفاوت آن با معافیت مالیاتی پیشنهاد می‌شود.

صرفه جویی در مالیات

موارد استفاده از سپر مالیاتی برای صرفه جویی مالیاتی

سپر مالیاتی شامل سرمایه گذاری ها و خریدهایی است که از مالیات کسر می شود که بعضی از موارد آن عبارت است از:

ـ کمک به خیریه ها البته با محدودیت هایی می تواند مقداری از مالیات را کم کند. شرکتها می توانند توسط کمک های بشردوستانه خود با وجود بعضی محدودیت ها مقداری از مبلغ مالیات خود را کم کرده و صرفه جویی نمایند.

ـ مشاغل می توانند برای خرید ملک، وسایل نقلیه، مبلمان و تجهیزات (به جز زمین) هزینه استهلاک بپردازند. استهلاک روشی برای توزیع هزینه خرید دارایی تجاری در طول عمر آن دارایی است.

ـ وام مسکن یک سپر مالیاتی کلاسیک برای افراد و مشاغل است. مبلغ پرداخت وام مسکن قابل کسر نیست و این مورد شامل هزینه سود حاصل از وام است.

ـ استهلاک تسریع شده به شما این امکان را می دهد که مقدار بیشتری از دارایی را در یکی دو سال اول استهلاک کنید و این یک نمونه عالی از سپر مالیاتی است.

راهکارهای سپر مالیاتی برای صرفه جویی مالیاتی

سپر مالیاتی قسمتی از یک راهکار کلی مالی است که شما با استفاده از این راهکار می توانید به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی فعالیت‌ها و خریدهایی انجام دهید که موجب کم شدن مالیات شما شود و صرفه جویی مالیاتی صورت گیرد.

شما می‌توانید این کار را به صورت کاملا تصادفی و اتفاقی انجام دهید، در هر زمان که بخواهید هرچه می خواهید خرید کنید یا می‌توانید به طور عمد با برنامه‌ریزی خرید برای استفاده از سپرهای مالیاتی‌، در مالیات صرفه جویی کنید.

مزایای سپر مالیاتی

سپر مالیاتی بخشی از استراتژی کلی مالی مشاغل است. از سپر مالیاتی می توان برای بیشتر کردن ارزش تجارت و کسب و کار استفاده کرد، زیرا باعث کم شدن بدهی مالیاتی می شود، در غیر این صورت ارزش دارایی های واحد اقتصادی را کاهش می دهد.

در کل سپر مالیاتی یکی از روش های صرفه جویی مالیاتی است، به طوری که می تواند مقدار قابل توجهی از مالیات یک کسب و کار یا فرد را کاهش دهد.

در نهایت می توان بیان کرد که سپر مالیاتی روشی است که می تواند مقدار قبال ملاحظه ای از مالیات یک فرد یا کسب و کار را کاهش دهد. شما می توانید با انجام بعضی کارها از قبیل کارهای خیر خواهانه، وام و… مالیات خود را قانونی کسر کنید.

 خدمات حسابداری و مالیاتی 

امروزه گزارش صورت‌های مالی و مالیات بر درآمد و کسب‌وکار از دغدغه‌های بیشتر شرکت‌ها و سازمان است. همه صاحبان کسب و کار به دنبال این هستند تا درآمد بالایی داشته باشند، ولی مالیات کمتری پرداخت کنند. لازمه این کار استفاده از تجربه افراد متخصص در زمینه حسابداری مالیاتی است تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

بنابراین پیشبرد امور مالیاتی نیازمند مهارت و تخصص بالایی است و باید به صورت دقیق و منسجم انجام شود؛ زیرا در صورت وجود خطا در محاسبات و ارائه نکردن به موقع مدارک و مستندات به سازمان امور مالیاتی ممکن است با جریمه های سنگینی مواجه شوید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به دنبال یک مشاور مالیاتی با تجربه باشید تا با خیالی آسوده امور حسابداری شرکت خود را به او بسپارید.

در همین راستا، شرکت حسابداری نیکان حسابرس، با چند سال سابقه در سازمان امور مالیاتی و با استفاده از نیروی متخصص و باتجربه در زمینه حسابداری، تمام خدمات حسابداری و مالیاتی شرکت‌ها، مالیات حقیقی، حسابداری مالیاتی، لایحه مالیات و صرفه جویی مالیاتی را برای شما انجام می‌دهد.

تیم متخصص نیکان حسابرس، با مشاوره رایگان شما را در راستای افزایش آگاهی از امور مالیاتی راهنمایی می‌کنند تا از پرداخت جریمه‌های مالیاتی شما جلوگیری کنند.

نوشته پیشین
حسابدار مالیاتی کیست؟
نوشته بعدی
سپر مالیاتی چیست؟

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید