سپر مالیاتی

سپر مالیاتی چیست؟

سپر مالیاتی اصطلاحی است که برای کاهش یا به تعویق انداختن بدهی های مالیاتی از طریق روش های قانونی استفاده می شود. برای مثال ممکن است یک کسب و کار از کمک های خیریه کسر کند یا یک صاحب خانه برای کاهش درآمد مشمول مالیات خود، با گرفتن وام مسکن درخواست کسر هزینه کند.

به عبارتی سپر مالیاتی اغلب به عنوان بخشی از یک استراتژی کلی برای کاهش مالیات استفاده می شود. هنگامی سپر مالیاتی به درستی به کار گرفته شود، می تواند به عنوان ابزاری ارزشمند برای یک کسب و کار یا فرد برای محاسبه درآمد مشمول مالیات و به حداقل رساندن مالیات شود.

درواقع کاهش درآمد مشمول مالیات که با مطالبه کسورات مجاز به دست می آید، سپر مالیاتی است. استراتژی های سرمایه گذاری اغلب تحت تأثیر سپرهای مالیاتی قرار می گیرند. سپر مالیاتی راهی برای صرفه جویی در جریان نقدینگی و افزایش ارزش شرکت بوده که یکی از راهکاری صرفه جویی مالیاتی است. سپرهای مالیاتی اشکال مختلفی دارند، اما اکثر آنها شامل نوعی هزینه است که از درآمد مشمول مالیات کسر می شود.

برای آگاهی بیشتر مقاله صرفه جویی مالیاتی پیشنهاد می‌شود.

کاهش مالیات

نحوه محاسبه سپر مالیاتی

تأثیر سپر مالیاتی را می توان به عنوان مقدار هزینه ضرب در نرخ مالیات شرکت محاسبه کرد:

نرخ مالیات x بهره قابل پرداخت= ارزش سپر مالیات بر بهره

سپرهای مالیاتی مختلف برای تمام صاحبان کسب و کار در دسترس است. دولت ها اغلب سپرهای مالیاتی را برای تشویق رفتار یا سرمایه گذاری خاص در صنایع یا برنامه های خاص ایجاد می کنند.

سپر مالیات بر بهره، شرکت را تشویق می کند تا از طریق بدهی پروژه را تامین مالی کند. اگر جریان های نقدی یک شرکت متکی به سپرهای مالیاتی که نمی تواند حفظ کند، ممکن است نشان دهنده یک بحران قریب الوقوع باشد. به طور مشابه، جریان‌های نقدی قوی که از سپر مالیاتی مستمر بهره می‌برند، شرکت را قوی‌تر نشان می‌دهند.

در نمونه خرید کسب و کار، ممکن است ساختارهای مختلف معامله بر میزان سپر مالیاتی موجود تأثیر بگذارد. برای مثال اگر سهام یک شرکت به جای دارایی ها تحصیل شود، شرکت تحصیل شده همچنان از همان پایه مالیاتی درباره مواردی مانند ارزش مالیاتی دارایی های سرمایه ای برخوردار خواهد بود. اگر ارزش بازار منصفانه این دارایی‌های سرمایه‌ای به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از ارزش مالیاتی باشد، خریدار از پس‌انداز مالیاتی بالقوه یا سپر مالیاتی ناشی از «افزایش» که می‌تواند از طریق خرید دارایی به دست آید، چشم‌پوشی می‌کند.

در یک ارزیابی تئوری یا تصوری کسب و کار، سپرهای مالیاتی محاسبه و در ارزش گذاری کلی یک کسب و کار در نظر گرفته می شود. در یک معامله تجاری واقعی، سپر مالیاتی در انتخاب ساختار معامله در نظر گرفته می شود؛ اما به ندرت در تعیین ارزش شرکت به طور جداگانه به تفصیل پرداخته می شود.

برای آگاهی بیشتر مقاله کاهش مالیات شرکت با نیکان حسابرس پیشنهاد می‌شود.

صرفه جویی مالیاتی

نمونه هایی از سپر مالیاتی

سپر مالیاتی به روش قانونی و مجازی اطلاق می شود که یک کسب و کار یا فرد ممکن است برای به حداقل رساندن بدهی مالیاتی خود استفاده کند. سپرهای مالیاتی که به درستی به کار گرفته شوند به عنوان بخشی از یک استراتژی کلی برای به حداقل رساندن درآمد مشمول مالیات استفاده می شوند.

برخی از نمونه‌های سپرهای مالیاتی عبارت است از:

ـ هزینه های درمانی

ـ درآمد خیریه

ـ هزینه های وام مسکن

ـ استهلاک و استهلاک

ـ و…

همه موارد ذکر شده به مالیات دهندگان این امکان را می دهد که از درآمد خود کسر کنند. این کار موجب کاهش مالیات می شود.

نحوه عملکرد سپرهای مالیاتی

همانطور که از نام آن پیداست، سپرهای مالیاتی از مالیات دهندگان در برابر پرداخت مالیات بر درآمد کاملشان محافظت می کند. سازمان امور مالیاتی به مشاغل و افراد اجازه می دهد تا برخی از هزینه های واجد شرایط را کسر کنند و در نتیجه درآمد مشمول مالیات و بدهی مالیاتی نهایی خود را کاهش دهند. این روش سرمایه گذاری مالیاتی کارآمد به ویژه توسط افراد و شرکت های با ارزش خالص بالا که با نرخ های مالیاتی شدید مواجه هستند، استفاده می شود.

برای مثال ممکن است یک کسب و کار تصمیم بگیرد به جای اجاره فضا، یک ساختمان را رهن کند؛ زیرا بهره وام مسکن قابل کسر است، بنابراین به عنوان سپر مالیاتی عمل می کند.

مالیات دهندگانی که مایل به بهره مندی از سپرهای مالیاتی هستند، باید هزینه های خود را به طور مختصر مشخص کنند و تعیین تفصیل همیشه به نفع مالیات دهندگان نیست. تنها زمانی که مجموع همه کسرهای شما از کسر استاندارد برای وضعیت پرونده شما بیشتر شود، به نفع شماست که جزییات را مشخص کنید. در غیر این صورت، برای درآمد بیشتر از آنچه است، باید مالیات پرداخت کنید.

نرخ مالیات x مقدار کسر = سپر مالیاتی

مقایسه سپر مالیاتی با فرار مالیاتی

سپر مالیاتی یک استراتژی کاملا قانونی است که مالیات دهندگان می توانند از آن برای کاهش بار مالیاتی خود استفاده کنند و نباید با فرار مالیاتی اشتباه گرفته شود. فرار مالیاتی که به عنوان تقلب مالیاتی نیز شناخته می شود، عدم پرداخت غیرقانونی و عمدی کل بدهی مالیاتی به سازمان امور مالیاتی است.

صاحبان کسب و کارها در فرارهای مالیاتی تمایل دارند درآمد خود را پنهان کنند یا درآمد خود را در اظهارنامه مالیاتی خود گزارش ندهند. روش‌های متداول فرار مالیاتی عبارت است از ارائه گزارش کمتر یا حذف عمدی درآمد، تعداد کسورات اغراق‌آمیز، نگهداری دو مجموعه از سوابق مالی، ثبت‌های حسابداری نادرست و ارائه هزینه‌های شخصی به عنوان هزینه‌های تجاری است.

در مقابل فرار مالیاتی، استفاده قانونی از سپرهای مالیاتی و سایر استراتژی‌ها برای به حداقل رساندن پرداخت‌های مالیاتی است که به عنوان اجتناب مالیاتی شناخته می‌شود.

کاهش مالیات با سپر مالیاتی

اکنون که می دانید چگونه از سپر مالیاتی استفاده کنید، تمام وقت خود را صرف محاسبه سپرهای مالیاتی نکنید. اکثر آنها به هزینه های قابل توجهی نیاز دارند که باید در کنار سایر عوامل در نظر گرفته شوند. بنابراین پیشنهاد می شود از کارشناسان شرکت های حسابداری مانند شرکت حسابداری نیکان حسابرس استفاده کنید، آنها برای شما از بهترین استراتژی های برای کاهش مالیات استفاده می کنند و شما را در این زمینه راهنمایی خواهند کرد.

برای آگاهی بیشتر مقاله نرخ صفر مالیاتی و تفاوت آن با معافیت مالیاتی پیشنهاد می‌شود.

سپرهای مالیاتی

خدمات حسابداری و مالیاتی

امروزه گزارش صورت‌های مالی و مالیات بر درآمد و کسب‌وکار از دغدغه‌های بیشتر شرکت‌ها و سازمان است. همه صاحبان کسب و کار به دنبال این هستند تا درآمد بالایی داشته باشند، ولی مالیات کمتری پرداخت کنند. لازمه این کار استفاده از تجربه افراد متخصص در زمینه حسابداری مالیاتی است تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

بنابراین پیشبرد امور مالیاتی نیازمند مهارت و تخصص بالایی است و باید به صورت دقیق و منسجم انجام شود؛ زیرا در صورت وجود خطا در محاسبات و ارائه نکردن به موقع مدارک و مستندات به سازمان امور مالیاتی ممکن است با جریمه های سنگینی مواجه شوید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به دنبال یک مشاور مالیاتی با تجربه باشید تا با خیالی آسوده امور حسابداری شرکت خود را به او بسپارید.

در همین راستا، شرکت حسابداری نیکان حسابرس، با چند سال سابقه در سازمان امور مالیاتی و با استفاده از نیروی متخصص و باتجربه در زمینه حسابداری، تمام خدمات حسابداری و مالیاتی شرکت‌ها، مالیات حقیقی، حسابداری مالیاتی، لایحه مالیات و صرفه جویی مالیاتی را برای شما انجام می‌دهد.

تیم متخصص نیکان حسابرس، با مشاوره رایگان شما را در راستای افزایش آگاهی از امور مالیاتی راهنمایی می‌کنند تا از پرداخت جریمه‌های مالیاتی شما جلوگیری کنند.

نوشته پیشین
خدمات حسابداری برای صاحبان کسب و کار
نوشته بعدی
سپرهای مالیاتی برای مشاغل کوچک

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید