حسابداری مالیات بر درآمد

آشنایی با حسابداری مالیات بر درآمد

حسابداری مالیات بر درآمد شاخه ای از حسابداری است که شامل تعیین بدهی مالیاتی بر درآمد می شود. حسابداری که برای تعیین بدهی مالیاتی انجام می شود با حسابداری مورد استفاده برای گزارش درآمد، دارایی ها و بدهی ها در ترازنامه متفاوت است. حسابداری مالیات بر درآمد شامل تعیین مالیات جاری، مالیات معوق، بدهی مالیاتی و مالیات پرداخت شده است. حسابداری مالیات بر درآمد برای همه دسته ها اعمال می شود، اعم از کسب و کار، فرد، شرکت یا سایر اشکال تجاری.

در این مقاله قصد داریم به موضوع حسابداری مالیات بر درآمد بپردازیم پس تا پایان با شرکت حسابداری نیکان حسابرس همراه باشید .

حسابداری مالیات بر درآمد چیست؟

این کار بر این فرض استوار است که تمام درآمدها و هزینه‌هایی که مشمول مالیات هستند، باید محاسبه شوند. برخلاف حسابداری مالی که شامل آن معامله تجاری نیز می‌شود که پیامدهای مالیاتی ندارد. روش های حسابداری مالیات بر درآمد بیشتر برای افراد بر اساس میزان درآمد آنها، شرکت ها بر اساس شکل قانونی آنها و غیره متفاوت است.

هزینه‌های مالیات بر درآمد بر اساس صورت‌های مالی تعیین می‌شوند که معمولاً با هزینه‌های مالیات بر درآمد محاسبه‌شده براساس قانون مالیات بر درآمد مربوط به واحد تجاری متفاوت است و محاسبه دو طرفه جداگانه منجر به بدهی مالیاتی متفاوت گزارش‌شده برای گزارش‌گری مالی و ارزش شناسایی شده برای مالیات واقعی می‌شود.

برای آگاهی بیشتر این مقاله اصلاح مالیاتی چیست؟پیشنهاد می شود.

مالیات بر درآمد

اهداف حسابداری مالیات بر درآمد

اهداف متعددی برای حسابداری مالیات بر درآمد وجود دارد و کسب و کارها برای دستیابی به اهداف آن باید از آن پیروی کنند. اهداف حسابداری مالیات بر درآمد به شرح زیر است:

  • به تعیین ساختار سرمایه مناسب برای کسب و کار کمک می کند. ترکیبی از بدهی و حقوق صاحبان سهام ساختار سرمایه برای کسب و کار را تشکیل می دهد و هر دو عوارض مالیاتی متفاوتی بر کسب و کار دارند که در نهایت بر تصمیم تجاری تأثیر می گذارد.
  • به کسب و کار و افراد کمک می کند تا بدهی مالیاتی واقعی خود را تعیین و اطمینان حاصل کنند که پرداخت به موقع انجام می شود تا از جریمه های مالیاتی و در عین حال از پرداخت های زودهنگام اجتناب کنند؛ زیرا هزینه زمانی مرتبط با پول وجود دارد.
  • نهادهای مختلف و افراد را قادر می‌سازد تا کسورات واجد شرایط را برای مدیریت بهتر مالیاتی مطالبه کنند.
  • به کسب و کارها کمک می کند تا با درک اینکه چگونه بدهی مالیاتی برای معاملات تجاری انجام شده ایجاد می شود و چگونه می توان آن را به بهترین شکل ممکن برای منطقی کردن بدهی مالیاتی بهینه کرد، سود خود را به حداکثر برسانند.

برای مثال در بسیاری از کشورها، شرکت‌ها یک مالیات واحد دریافت می‌کنند و می‌توانند از اعتبار مالیاتی خود برای تهیه مواد خام کالاهای تولید خود استفاده کنند. بنابراین حسابداری مالیات بر درآمد به مشاغل کمک می کند تا بدهی مالیاتی خود را به حداقل برسانند که متعاقباً منجر به افزایش سود می شود .

ثبت مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد ثبت شده در حساب های مالی بر اساس درآمد دفتری است، در حالی که بدهی مالیاتی واقعی بر اساس درآمد مشمول مالیات ارزیابی شده از نظر قوانین حسابداری مالیات بر درآمد است که ممکن است یکسان باشد یا نباشد. همچنین منجر به تفاوت های موقت و تفاوت های دائمی می شود. مالیات بر درآمد ثبت شده بیشتر بخشی از هزینه های صورت سود و زیان و هر دارایی یا بدهی مالیات معوق ناشی از تفاوت های موقت بخشی از ترازنامه را تشکیل می دهد.

تفاوت های مالیات بر درآمد

  • دارایی مالیات معوق شناسایی شده یا نشده: در ابتدا به طور کامل شناسایی می شود و در صورتی که دارایی های مالیاتی قابل فروش نباشد، کاهش می یابد. این موارد تنها در صورتی شناسایی می شود که سود مشمول مالیات در آینده برای بازیابی دارایی های مالیاتی کافی باشد.
  • طبقه بندی دارایی مالیات معوق: این دارایی بر اساس طبقه بندی دارایی یا بدهی به عنوان دارایی های جاری یا غیرجاری طبقه بندی می شود. همیشه پس از خالص سازی به عنوان دارایی غیر جاری طبقه بندی می شود.

برای آگاهی بیشتر این مقاله حسابداری کاربردی مالیاتی پیشنهاد می شود.

حسابداری

مزایای حسابداری مالیات بر درآمد

  • به درک بدهی مالیاتی واقعی کسب و کار و سودآوری آن پس از مالیات کمک می کند.
  • به درک تفاوت هایی که در درآمد حسابداری و درآمد مشمول مالیات ایجاد می شود، کمک می کند.
  • هزینه های مالیات بر درآمد نیز هزینه هایی هستند که بر درآمد خالص تأثیر می گذارند و حسابداری مالیات بر درآمد به درک بهتر آن کمک می کند.
  • به مشاغل کمک می کند تا بدهی مالیاتی خود را به موقع پرداخت کنند و از هرگونه جریمه مربوط به عدم رعایت پرداخت مالیات اجتناب کنند.
  • تجزیه و تحلیل روند هزینه های مالیات بر درآمد در طول دوره به درک ساختار هزینه های مالیاتی کمک می کند و مدیریت مالیاتی بهتری را امکان پذیر می کند.

معایب حسابداری مالیات بر درآمد

  • هزینه‌های اجرایی را افزایش می‌دهد زیرا واحدهایی که توسط شرکت‌ها اداره می‌شوند باید به طور جداگانه دو دسته از حساب‌های مختلف را نگهداری کنند، یکی برای گزارش‌گری مالی و دیگری برای اهداف مالیات بر درآمد که منجر به هزینه‌های انطباق اضافی می‌شود.
  • این روند پیچیده است؛ زیرا شامل پیروی از قوانین مالیاتی  سازمان امور مالیاتی مربوط به آن است که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

نتیجه گیری

حسابداری مالیات بر درآمد، بخش مهمی از تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی است و ذینفعان و تحلیلگران به‌خوبی آن را دنبال می‌کنند تا بدهی مالیاتی کسب‌وکار را درک کنند و آنها را قادر می‌ سازد تا سودهای قبل و بعد از مالیات آن را به شیوه‌ای سیستماتیک درک و ارزیابی کنند.

با این حال، قوانین حسابداری مالیات بر درآمد در حوزه های قضایی مختلف و تحت استانداردهای حسابداری مختلف متفاوت است که منجر به تغییر در بدهی مالیاتی می شود. علیرغم چالش ها ، حسابداری مالیات بر درآمد یک جنبه مهم حسابداری است و نیاز تجاری برای اطمینان از انطباق به موقع آن است.

برای آگاهی بیشتر این مقاله حسابداری مالیاتی چیست؟ پیشنهاد می شود.

خدمات حسابداری و مالیاتی

شرکت حسابداری نیکان حسابرس، با چند سال سابقه در سازمان امور مالیاتی و با استفاده از نیروی متخصص و باتجربه در زمینه حسابداری، تمام خدمات حسابداری و مالیاتی شرکت‌ ها، مالیات حقیقی، حسابداری مالیاتی، لایحه مالیات و صرفه جویی مالیاتی را برای شما انجام می‌ دهد.

تیم متخصص نیکان حسابرس، با مشاوره رایگان شما را در راستای افزایش آگاهی از امور مالیاتی راهنمایی می‌کنند تا از پرداخت جریمه‌ های مالیاتی شما جلوگیری کنند. در اینستاگرام ما را دنبال کنید .

نوشته پیشین
اصلاح مالیاتی چیست؟
نوشته بعدی
تعریف حسابرسی و تفاوت آن با حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید