نرخ صفر مالیاتی

نرخ صفر مالیاتی و تفاوت آن با معافیت مالیاتی

در قسمت هایی از قانون برای این که از کسب و کارهای بخش خصوصی حمایت شود، نرخ صفر مالیاتی را در نظر گرفته اند. با این وجود که مالیات جزء اصلی درآمدهای کشور می باشد و پرداختش نیز جزء وظایف قانونی مشمولین است ولی در برخی از موارد به منظور حمایت از مشاغل خصوصی، قانون گذار نرخ صفر مالیاتی را در نظر می گیرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با نرخ صفر مالیاتی و تفاوت آن با معافیت مالیاتی آشنا کنیم.

منظور از نرخ صفر مالیاتی

در جهت حمایت از بخش تولید و جلوگیری از ورشکستگی ها، نرخ صفر مالیاتی توسط قانون گذار تعریف می شود. به عبارتی قانون گذار برای شرایط بهتر اقتصادی و حمایت از بخش های تولیدی و مشاغل خصوصی، سیاست های مالیاتی را پیش رو می گیرد تا این افراد تا مدت زمان معینی از پرداخت مالیات معاف باشند.

منظور از مالیات با نرخ صفر یعنی مدت زمانی تعیین گردیده تا شخص از پرداخت مالیات معاف باشد. مفهوم نرخ صفر مالیاتی به این معنی می باشد که از بخش های تولیدی و مشاغل خصوصی پشتیبانی شود.

برای آگاهی بیشتر این مقاله محاسبه مالیات با ضرایب مالیاتی در سال 1401 پیشنهاد می شود.

نرخ صفر مالیاتی

چگونگی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر

مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر به این معنی می باشد که اگر مودی در دوره هایی هیچ گونه فعالیتی را نداشته باشد، می تواند با اعلام درآمد خود به سازمان مالیات، نرخ مالیات بر ارزش افزوده او نیز صفر شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که اعلام درآمد به غیر از دوره هایی که فعالیت ندارید نیز وظیفه مالیاتی می باشد و در صورتی که به آن توجه نشود در آخر منجر به جریمه های سنگین می شود.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد بسیاری از افراد معافیت مالیات بر ارزش افزوده را با مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر اشتباه می گیرند. افرادی که در شرایط مختلف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می باشند نیاز نیست که در سامانه ارزش افزوده ثبت نام کنند اما در مقابل افرادی که تصور می کنند با اعلام نکردن درآمد خود به اداره مالیات از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد، مشمول جریمه های سنگینی خواهند شد.

نرخ صفر مالیاتی سازمان ها

براساس مصوبه های صورت گرفته واحدهای تولیدی، مراکزی و خدماتی که بیشتر از 50 نفر نیروی کار برای خود دارند، شامل نرخ صفر مالیاتی می باشند که این بخش ها به شرح زیر است:

ـ واحدهای خدماتی و تولیدی که بیش تر از 50 نفر نیروی کار دارند.

ـ موسسات و سازمان هایی که وابسته به شهرداری می باشند.

ـ دفاتر زیارتی و گردشگری

ـ محصولات کشاورزی و کالاهای غیرنفتی

ـ فعالیت های تولیدی، خدماتی و معدنی

ـ 20 درصد درآمدهای حاصل از صادرات مواد خام

برای آگاهی بیشتر این مقاله کاهش مالیات شرکت با نیکان حسابرس پیشنهاد می شود.

نرخ صفر مالیاتی

شرایط مورد نیاز برای استفاده از نرخ صفر مالیاتی

در حمایت از واحدهای تولیدی و خدماتی همچون هتل ها، بیمارستان ها، مراکز اقامتی و گردشگری معافیت های خاصی را در نظر گرفته اند که شرایط استفاده از نرخ صفر مالیاتی اراده اظهارنامه مالیاتی در زمان های معین شده توسط تمامی افراد و مشاغل مشمول قانون می باشد.

شرایط مورد نظر برای استفاده از معافیت های مالیاتی

برای استفاده از معافیت های مالیاتی و احتساب مالیات با نرخ صفر برای افراد مشمول این معافیت ها، نیاز است که مدارک مورد نیاز زیر را ارائه بدهند:

ـ تمامی مدارک شامل اظهارنامه های مالیاتی، ترازنامه و همچنین حساب سود و زیان

ـ ارائه دفاتر قانونی

ـ ارائه تمامی اسناد و مدارک حسابداری

همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله ی حسابداری ارزهای دیجیتال را از دست ندهید.

نرخ صفر مالیاتی در مناطق کمتر توسعه یافته

این نرخ در مناطق کمتر توسعه یافته زمانی اعمال می شود که در استان، شهر یا بخش های مورد نظر بنگاه های اقتصادی و تولیدی راه اندازی شود. این مشاغل در مناطق کمتر توسعه یافته با در نظر گرفتن نرخ بیکاری برای تولید و پس از تایید هیئت وزیران قادر به آن هستند که از نرخ صفر مالیاتی به مدت 10 سال بهره مند شوند.

مشاوره مالیاتی با شرکت حسابداری نیکان حسابرس

پیشبرد امور مالیاتی نیازمند مهارت و تخصص بالایی است و باید به صورت دقیق و منسجم انجام شود؛ زیرا در صورت وجود خطا در محاسبات و ارائه نکردن به موقع مدارک و مستندات به سازمان امور مالیاتی ممکن است با جریمه های سنگینی مواجه شوید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به دنبال یک مشاوره مالیاتی با تجربه باشید تا با انواع دارایی در علم حسابداری آشنا باشد و بتوانید با خیالی آسوده امور حسابداری و مالیاتی شرکت خود را به او بسپارید.

شرکت نیکان حسابرس ، با سابقه درخشان چند ساله مفتخر است شما را در زمینه های حسابداری مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیاتی ، مالیات شرکت ها و مالیات بر ارزش افزوده کمک و راهنمایی کند.

نوشته پیشین
مالیات تکلیفی چیست؟
نوشته بعدی
چگونگی ارائه گزارش حسابرسی

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید