گزارش حسابرسی

چگونگی ارائه گزارش حسابرسی

به صورت‌های مالی که یک حسابرس از امور مالی سالیانه شرکت یا سازمانی تهیه می‌کند، گزارش حسابرسی می‌گویند.

درواقع می‌توان بیان کرد که صورت‌های مالی، بخش مهمی از یک گزارش مالی است که شامل گردش صورت نقدی، صورت درآمد، ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت مالی اساسی و یادداشت‌های توضیحی می‌شود.

به عبارتی ساده‌تر باید گفت که گزارش حسابرسی ، بررسی امور مالی سالیانه یک شرکت یا مجموعه‌ای که توسط کارشناس حسابرسی صورت می‌گیرد تا مانع از اشتباه و تخلف در امور مالی سازمان‌ها شود.

براساس قانون سازمان امور مالیاتی کشور، شرکت‌ها و سازمان‌ها موظف هستند که سالیانه همراه با اظهارنامه مالیاتی خود، گزارش مالی حسابرسی شده خود را در زمانی که خود سازمان امور مالیاتی کشور مشخص می‌کند، به این سازمان ارائه دهند.

برای آگاهی بیشتر مقاله شرایط حسابرسی مدارک ناقص در سال 1401 پیشنهاد می‌شود.

حسابرس

تهیه گزارش حسابرسی

همان طور که گفته شد شرکت‌ها موظف هستند که به صورت سالیانه گزارش صورت های مالی خود را ارائه دهند، بنابراین باید این کار در طول سال توسط کارشناسان حسابرسی انجام دهند تا بتواند در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

حسابرس مستقل: کارشناسانی هستند که به صورت مستقل و خارج از محیط شرکت ها و سازمان به صورت ماهیانه یا سالیانه با آنها همکاری می کنند. به صورتی که براساس قرارداد و توافق بین دو طرف، حسابرس مستقل، گزارش حسابرسی آن شرکت یا سازمان را انجام و ارائه خواهد داد.

حسابرس داخلی: کارشناسانی هستند که جزو کارکنان داخلی شرکت یا سازمان محسوب می‌شوند. حسابرس داخلی برای ارائه گزارش حسابرسی باید بر صورت‌های مالی و امور بیمه و مالیاتی شرکت نیز نظارت داشته باشد تا بتواند گزارش حسابرسی جامع و کاملی را به مدیران و سهامدارن شرکت ارائه دهد.

تعهد حسابرس هنگام تهیه گزارش حسابرسی

از آنجا که حسابرسان وظیفه دارند کار حسابداران سازمان را کنترل و بررسی کنند، خود نیز در هنگام تهیه گزارش حسابرسی باید براساس موازین قانونی و اصول و استاندارد مالی این کار را انجام داده و تعهد دهند که اسرار شرکت یا سازمانی را که با آن طرف قرارداد هستند، تحت هیچ شرایطی فاش نخواهند کرد، بنابراین یکی از اصول اخلاقی و کاری که حسابرسان یا شرکت‌های حسابداری و حسابرسی باید به آن متعهد باشد، همین موارد اساسی و مهم است.

برای آگاهی بیشتر مقاله کاهش مالیات شرکت با نیکان حسابرس پیشنهاد می‌شود.

حسابرسی گزارش

ویژگی‌های حسابرسان کاردان

ـ کارشناس حسابرسی باید تسلط و دانش کافی و کامل بر اصول حسابداری داشته باشد.

ـ حسابرس خبره باید جمع‌آوری مدارک و اسناد مالی، سپس بررسی و ارزیابی آنها را به طور کامل و جامع انجام دهد تا به نتیجه مطلوب برسد. همچنین باید طبق شواهد و مدارک، از درستی اسناد و گزارش حسابرسی که قرار است، ارائه دهد نیز اطمینان حاصل کند.

انواع گزارش حسابرسی

برای تهیه صورت‌های مالی و گزارش حسابرسی باید مدارک و اسناد مالی در دسترس کارشناس این حوزه قرار گیرد. بنابراین با توجه به این موارد حسابرس می‌تواند گزارش خود را ارائه کند.

مورد تأیید: زمانی که گزارش حسابرسی مطابق با اصول حسابداری و مالیاتی و ثبت اسناد، به صورت استاندارد و اصولی انجام شود، این نوع گزارش مورد تأیید خواهد بود.

مشروط: به دلیل نبود مدارک و اسناد مالی کافی، حسابرس فقط می‌توان با وجود اسناد و مدارک مالی کافی، نظر مشروط خود را ارائه دهد.

مردود: زمانی به یک گزارش حسابرسی می‌توان گفت مردود است که صورت‌های مالی با اصول حسابداری هیچ تطابقی ندارد.

عدم اظهار نظر: زمانی که کارشناس حسابرس با محدودیت به اسناد یا عدم دسترسی به اسناد و مدارک صورت‌های مالی روبه‌رو شود، به صورتی که نتواند گزارشی حسابرسی خود را به طور کامل انجام دهد، در نهایت اظهارنظری برای صورت‌های مالی شرکت نخواهد شد.

موارد مهم هنگام ارائه گزارش حسابرسی

در زمان تهیه گزارش حسابرسی برای صورت‌های مالی شرکت‌ها یا سازمان‌ها توسط کارشناس حسابرسی باید مواردی که مهم و اساسی هستند ذکر شوند، این موارد عبارت است از:

ـ عنوان گزارش صورت‌های مالی

ـ مقدمه (اطلاعات مختصر درباره گزارش صورت‌های مالی)

ـ مسئولیت مدیران و اعضای هئیت مدیره

ـ ذکر نوع اظهارنظر توسط حسابرس (مشروط، مردود، مورد تأیید، عدم اظهارنظر)

ـ  ذکر اظهارنظر درباره گزارش صورت مالی به طور کامل

ـ ذکر مسئولیت حسابرس

ـ درج تاریخ گزارش حسابرسی

ـ به امضا رساندن تمام برگ‌ها توسط مدیران و اعضای هئیت مدیره

برای آگاهی بیشتر مقاله محاسبه مالیات با ضرایب مالیاتی در سال 1401 پیشنهاد می‌شود.

انواع خدمات مالیاتی و حسابداری توسط شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس

امروزه گزارش صورت‌های مالی و مالیات بر درآمد و کسب وکار از دغدغه‌های بیشتر شرکت‌ها و سازمان است. همه صاحبان کسب و کار به دنبال این هستند تا درآمد بالایی داشته باشند، ولی مالیات کمتری پرداخت کنند. لازمه این کار استفاده از تجربه افراد متخصص در زمینه حسابداری مالیاتی است تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

بنابراین پیشبرد امور مالیاتی نیازمند مهارت و تخصص بالایی است و باید به صورت دقیق و منسجم انجام شود؛ زیرا در صورت وجود خطا در محاسبات و ارائه نکردن به موقع مدارک و مستندات به سازمان امور مالیاتی ممکن است با جریمه های سنگینی مواجه شوید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به دنبال یک مشاور مالیاتی با تجربه باشید تا با خیالی آسوده امور حسابداری شرکت خود را به او بسپارید.

در همین راستا، شرکت حسابداری نیکان حسابرس، با چند سال سابقه در سازمان امور مالیاتی و با استفاده از نیروی متخصص و باتجربه در زمینه حسابداری، تمام خدمات مالیاتی شرکت‌ها، مالیات حقیقی، حسابداری مالیاتی و لایحه مالیات را برای شما انجام می‌دهد.

تیم متخصص نیکان حسابرس ، با مشاوره رایگان شما را در راستای افزایش آگاهی از امور مالیاتی راهنمایی می‌کنند تا از پرداخت جریمه‌های مالیاتی شما جلوگیری کنند.

نوشته پیشین
نرخ صفر مالیاتی و تفاوت آن با معافیت مالیاتی
نوشته بعدی
خدمات حسابداری برای صاحبان کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید