نحوه دریافت کد مالیاتی

نحوه دریافت کد مالیاتی به‌صورت آنلاین

دریافت کد مالیاتی از بهمن 99 برای درگاه‌های پرداخت اینترنتی و دستگاه‌های کارت‌خوان تصویب و لازم اجرا شد. بر اساس این قانون برای دریافت دستگاه پوز منوط به داشتن پرونده مالیاتی شد .

به همین دلیل قبل از دریافت درگاه پرداخت یا کارت‌ خوان نیازمند دریافت کد رهگیری مالیاتی خود هستید. کد رهگیری مالیاتی را از طریق سایت سازمان امور مالیاتی می‌توان دریافت کرد و به مراجعه حضوری نیازی نیست. در ادامه این نوشته به نحوه دریافت کد مالیاتی به‌صورت آنلاین می‌پردازیم.

کاربرد کد رهگیری مالیاتی

کد رهگیری مالیاتی در واقع برای شناسایی مشمولین پرداخت مالیات و شفاف شدن میزان مالیات‌های پرداختی می‌باشد . این سامانه در واقع می‌خواهد با شناسایی میزان درآمد هر شخص از فرار مالیاتی و پول‌ شویی در کشور جلوگیری کند .

بر اساس قوانین هر فرد حقیقی یا حقوقی که درآمدی کسب می‌کند مشمول مالیات می‌گردد . با توجه‌ به قانون تصویب شده در بهمن 99  تمامی درخواست‌ کنندگان درگاه‌ های پرداخت اینترنتی و دستگاه‌ های کارت‌ خوان باید کد مالیاتی داشته باشند .

مشاغلی که شامل این قانون می‌شود :

  • کسب‌ و کارهای کوچک و خانگی
  • فروشگاه‌های اینستاگرامی
  • فروشگاه‌ های اینترنتی (آنلاین شاپ‌ها)
  • مدرسان دوره‌ های آموزشی آنلاین
  • سایت‌ های خیریه
  • استریمرها و گیمرها
  • تولیدکنندگان محتوا
  • طراحان سایت
  • برنامه‌ نویس‌ها
  • فریلنسرها

و تمامی کسانی که پول از درگاه پرداخت دریافت می‌کنند به نسبت درآمدشان مشمول مالیات می‌ شوند . اگر در حال استفاده از درگاه‌های پرداخت هستید یا قبلاً کد مالیاتی دریافت کرده‌اید ، احتیاجی نیست برای دریافت کد مالیاتی دست‌ به‌ کار شوید ولی اگر درگاه پرداخت یا کد مالیاتی ندارید با ما همراه باشید تا نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی را به‌صورت آنلاین آشنا شوید .

پیشنهاد می کنیم مقاله ی تهیه صورت های مالی در سال 1401 را از دست ندهید .

آموزش گام‌ به‌ گام تصویری دریافت کد مالیاتی

برای تشکیل پرونده مالیاتی باید چند مرحله طی شود . اولین مرحله پیش ثبت‌نام در سامانه سازمان امور مالیاتی است . سامانه آنلاینی که سازمان امور مالیاتی برای تشکیل پرونده و گرفتن کد رهگیری مالیاتی در دسترس افراد قرار داده است . روند دریافت کد مالیاتی در این سامانه را بسیار سریع و راحت می‌باشد . پس نیازی نیست برای تشکیل پرونده مالیاتی اداره امور مالیاتی مراجعه کنید .

نکته قابل‌ توجه در سامانه مالیاتی این است که به‌ ازای هر کسب‌ و کارها باید یک کد رهگیری مالیاتی جداگانه تهیه شود . بدین صورت که برای دو سایت مختلف یا دو پیج اینستاگرامی متفاوت باید برای هرکدام کد مالیاتی جداگانه دریافت شود ولی برای یک سایت یا پیج اینستاگرام که نیاز به دو یا چند درگاه پرداخت دارد ، نیاز نیست چند کد مالیاتی دریافت شود . با یک کد مالیاتی می‌توان چند درگاه مختلف دریافت کرد .

گام اول : ثبت‌نام در سامانه کد رهگیری مالیاتی

برای دریافت کد مالیاتی با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir تمامی مراحل دریافت کد مالیاتی را به‌صورت رایگان طی کرد . پس از ورود به سایت بر روی گزینه «ثبت‌نام الکترونیک (داشتن اطلاعات کاربری)» کلیک کنید .

نحوه دریافت کد معاملاتی

صفحه برای شما باز می‌شود. روی گزینه”ورود به‌پیش ثبت‌نام الکترونیک” کلیک کنید.

نحوه دریافت کد مالیاتی

صفحه پیش ثبت‌ نام باز می‌شود که مشابه عکس زیر می‌ باشد و اطلاعات خواسته شده تکمیل می‌کنید . در کادر اول صفحه باز شده کد امنیتی موجود در تصویر وارد کنید . در کادر دوم هم نوع مودی (حقیقی ، تبعه خارجی ، حقوقی و تشکل قانونی) را از لیست باز شده انتخاب کنید .

برای کسب‌ و کارهای شخصی که شرکت ثبت نکرده‌اند ، گزینه حقیقی را انتخاب کنند . گزینه تبعه خارجی برای کسانی که تابعیت ایران را ندارند انتخاب می‌شود . شرکت‌ های رسمی و افراد حقوقی باید گزینه حقوقی را باید انتخاب کنند و در نهایت یک سازمان مردم‌نهاد (Ngo) گزینه تشکل قانونی را انتخاب می‌کنند .

در کادر سوم شماره ملی ، شناسه ملی یا کد فراگیر را وارد می‌شود . شماره ملی را اشخاص حقیقی باید وارد کنند . شناسه ملی ویژه اشخاص حقوقی می‌باشد . اتباع خارجی نیز برای دریافت کد رهگیری نیازمند کد فراگیر هستند . این کد را می‌توانند از سامانه مخصوص به آن دریافت کنند . در انتها ، روی دکمه «ورود به ثبت‌نام» کلیک کنید .

نحوه دریافت کد مالیاتی

گام دوم : پیش ثبت‌نام کسب‌وکار

بعد از انجام مراحل بالا ، صفحه جدیدی باز می‌ شود که مشابه عکس زیر می‌باشد . اگر قبلاً در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت‌ نام داشته باشید لیست کسب‌ و کارهای ثبت نامی شما نمایش داده می‌ شود . در غیر این صورت مانند تصویر زیر هیچ ثبت نامی برای شما پیدا نمی‌شود . برای ثبت‌نام در سامانه روی دکمه «پیش ثبت‌نام جدید» کلیک کنید .

پس از کلیک صفحه جدیدی به شکل زیر باز و مشاهده می‌ شود . در سمت چپ صفحه کادرهای مشخص شده را با اطلاعات صاحب کسب‌ و کار پر کنید . در کادر اول ابتدا نوع ثبت‌ نام را انتخاب کنید .

در این کادر با دو گزینه برای انتخاب مواجه هستید . اگر مالک کسب‌ و کارتان تنها خودتان هستید ، گزینه ثبت‌ نام انفرادی را انتخاب کنید . در صورتی‌ که کسب‌ و کارتان شراکتی و حداقل یک شریک دارید ، گزینه مشارکت را انتخاب کنید .

در کادر بعدی کد پستی محل کسب‌ و کارتان سپس شماره موبایل و کلمه امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد کنید در انتها با از کامل کردن فرم ، روی دکمه «پیش ثبت‌نام جدید» کلیک کنید .

در مرحله بعدی شماره موبایلی که وارد کرده‌اید با دریافت کد تأیید ، تأیید نمایید . بعد از وارد کردن کد تأیید ، روی دکمه «ثبت کد فعال‌سازی از و ادامه» کلیک کنید و وارد مرحله بعد شوید .

نحوه دریافت کد مالیاتی

در ادامه بر اساس اطلاعات دقیق کارت ملی مشخصات خود را وارد و تکمیل می‌کنید . در کادر بالای فرم ، انتخاب کشوری که تابعیت آن را دارید را انتخاب می‌کنید . سپس با تکمیل کردن تاریخ تولد خودتان را در کادر مربوطه برای رفتن به مرحله بعدی روی دکمه «استعلام اطلاعات و ادامه» کلیک کنید .

نحوه دریافت کد مالیاتی

گام سوم : رفع نواقص پیش ثبت‌نام مالیاتی

در این مرحله اطلاعات شما استعلام می‌شود و می‌ توانید در پایگاه‌ داده سازمان امور مالیاتی موارد ثبت شده را مشاهده کنید . اگر در پایین صفحه بخشی با عنوان نواقص اطلاعاتی مشاهده می‌کنید . این موارد قرمز رنگ نواقص پرونده مالیاتی شما هستند که باید آن‌ها را رفع کنید .

نحوخ دریافت کد مالیاتی

برای رفع این نواقص لازم است روی این گزینه‌ ها کلیک کرده و اطلاعات خواسته شده را به سامانه ارائه کنید . وقتی روی اولین گزینه کلیک کنید یک نقشه باز می‌ شود که باید محل کسب‌ و کارتان را مشخص کنید .

نیازی نیست محل کسب‌ و کار حتماً مغازه یا واحد تجاری باشد . در صورت داشتن کسب‌ و کار خانگی آدرس منزلتان را مشخص کنید . بعد از این که محل کسب‌ و کارتان را انتخاب کردید روی دکمه «ثبت» کلیک کنید .

نحوه دریافت کد مالیاتی

در ادامه این روند به صفحه اطلاعات پرونده مالیاتی خود بازمی‌گردید . باز هم به قسمت نواقص اطلاعاتی بروید و روی یکی از گزینه‌های باقی‌ مانده کلیک کنید . گزینه‌ای که ما انتخاب کردیم (با کلیک بر روی هریک از موارد نواقصی موارد اعلامی باید تکمیل گردد) برای ویرایش مشخصات کسب‌ و کار بود و صفحه‌ ای مثل عکس زیر باز شد .

نحوه دریافت کد مالیاتی

در این فرم باید اطلاعات کامل مربوط به کسب‌ و کار وارد شود . در بالای صفحه و بخش دلیل ثبت‌ نام گزینه مدنظر خود را انتخاب می‌کنید . این قسمت شامل دو گزینه است که گزینه اول به ثبت کسب‌ و کار جدید مربوط است . گزینه دوم برای انتقال یا ویرایش کسب‌ و کاری است که قبلاً در سامانه ثبت شده است . در صورت انتخاب گزینه دوم کد رهگیری ثبت‌ نام قبلی را در کادر باز شده وارد کنید .

برای ثبت کسب‌ و کار جدید نیز در اولین کادر نام کسب‌ و کارتان را وارد کنید . از دو قسمت بعدی نیز نوع کسب‌ و کار خود را انتخاب می‌کنید . اگر کسب‌ و کارتان در این دسته قرار نمی‌گیرد از گزینه سایر را انتخاب می‌کنید . همچنین اگر کسب‌ و کارتان انفرادی است و جزء هیچ یک از گزینه‌ها نیست ، می‌ توانید گزینه سایر را انتخاب کنید .

در ادامه باید اتحادیه صنفی کسب‌ و کارتان همچنین اطلاعات مربوط به پروانه کسب و کد بیمه کارگاه را ارائه دهید . اگر که کسب‌ و کارتان کوچک و خانگی است اجباری به پرکردن این قسمت نیست . در صورتی‌ که مجوز و اطلاعات لازم را در اختیار داری حتماً کادرهای مربوطه را تکمیل کنید .

انتخاب نوع مالکیت محل کسب‌ و کار اجباری است . از میان گزینه‌ های ارائه شده نوع محل فعالیتتان را مشخص کنید . در ادامه تاریخ شروع فعالیت ، شماره‌ تلفن ثابت و کد شهر محل فعالیتتان را بنویسید . قسمت‌ های مربوط به شماره نمابر ، پست الکترونیکی و آدرس سایت (پایگاه اینترنتی) اجباری نیستند و در انتها پس از پرکردن فرم ، روی دکمه «ثبت» کلیک کنید .

در ادامه باز هم به صفحه اطلاعات پایه ثبت‌ نام برمی‌گردید . دوباره به قسمت نواقص اطلاعاتی بروید . روی گزینه باقی‌مانده از نواقص کلیک کنید . با کلیک روی گزینه قرمز رنگ به صفحه‌ای منتقل می‌ شوید که باید وضعیت مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده را انتخاب کنید .

نحوه دریافت کد مالیاتی

در این قسمت سه گزینه وجود دارد که یکی از آن‌ ها با توجه‌ به وضعیت کسب‌ و کاری که دارید انتخاب می‌کنید . اگر مشمول ارزش افزوده نیست ، گزینه اول را انتخاب کنید . در صورتی‌ که مشمول مالیات ارزش افزوده باشید و تا به الان اقدامی نکرده‌اید ، گزینه دوم را انتخاب کنید . اگر مشمول مالیات ارزش افزوده هستید و برای پرداخت آن نیز اقدام صورت‌ گرفته گزینه سوم را بزنید .

با انتخاب گزینه سوم کادری جدید باز می‌ شود که باید شناسه ثبت‌نام در ارزش افزوده را ارائه دهید . در نهایت بعد از کامل کردن و کلیک بر روی دکمه ثبت مرحله نیز به پایان می‌ رسد . با برگشت به صفحه ثبت اطلاعات باید تمام موارد موجود در قسمت نواقص اطلاعاتی را انجام دهید تا در نهایت دکمه قرمز رنگ «تأیید نهایی اطلاعات» ظاهر شود .

نحوه دریافت کد مالیاتی

اطلاعات با دقت بخوانید و اگر مورد تأییدتان و بود روی دکمه «تأیید نهایی اطلاعات» کلیک کنید . صفحه دیگری باز می‌ شود که تمام اطلاعات کسب‌ و کارتان را نمایش می‌ دهد . پس از دقت در درستی اطلاعات ، روی دکمه «تأیید اطلاعات و دریافت کد رهگیری» کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید .

در ادامه صفحه جدید برای شما باز می‌ شود . در بالای صفحه یک کد ده رقمی با عنوان شماره پیگیری نمایش داده می‌ شود که این کد را حتماً یادداشت کنید . در پایین صفحه نیز اطلاعات وارده شده توسط شما نمایش داده می‌ شود پیش ثبت‌نام شما در این مرحله به پایان می‌رسد و باید منتظر تأیید اطلاعات از طرف سازمان امور مالیاتی باشید .

گام چهارم : دریافت پیامک از سازمان امور مالیاتی

در صورتی‌ که اطلاعات وارد شده صحیح و توسط سازمان مالیاتی تأیید شود ، یک پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال می‌ گردد . نمونه‌ای از این پیامک را مشاهده می‌کنید .

نحوه دریافت کد مالیاتی

گام  پنجم : ورود به سامانه ثبت‌نام شماره اقتصادی

بعد از دریافت پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور ، به سایتregister.tax.gov.ir رفته و اطلاعات دریافتی از پیامک را در کادرهای ستون سمت چپ وارد کنید .

نحوه دریافت کد مالیاتی
گام پنجم دریافت کد مالیاتی

گام ششم : تکمیل نیازمندی‌های پرونده مالیاتی

پس از ورود به‌حساب کاربری صفحه‌ای زیر را مشاهده می‌ کنید . در ستون سمت چپ صفحه ، اطلاعات خواسته شده با رنگ قرمز مشخص می‌ شوند با کلیک ، موارد خواسته شده را اصلاح کنید تا پرونده شما کامل شود .

نحوه دریافت کد مالیاتی

در ادامه روند تشکیل پرونده روی گزینه «ابلاغ الکترونیک» از ستون سمت راست کلیک کنید . بعد از آن گزینه «درخواست ابلاغ الکترونیک» را بزنید .

نحوه دریافت کد مالیاتی

در ادامه صفحه‌ ای باز که موارد نوشته شده در صفحه را مطالعه کرده و دو مربع موجود در صفحه را تیک‌دار کنید . در نهایت روی دکمه “تأیید اطلاعات و درخواست” کلیک کنید . در صفحه دیگری یک کادر سبزرنگ ظاهر می‌ شود . زیر این کادر روی دکمه «بازگشت» کلیک کنید .

بر روی «صفحه نخست» از منوی کلیک کنید تا به صفحه اصلی سامانه منتقل شوید . اگر مراحل قبل به‌درستی طی کرده باشی ، صفحه اصلی سامانه را به‌صورت زیر مشاهده می‌کنید . در تصویر ، داخل کادر سبزرنگ سمت چپ بدون نقص بودن پرونده را ذکر می‌کند . در این حالت دکمه «تأیید نهایی» ظاهر می‌شود و باید روی آن کلیک کنید .

نحوه دریافت کد مالیاتی

پس از این صفحه‌ای نمایش داده می‌ شود مبنی بر تمامی اطلاعات دریافت شده از شما که باید آرا چک کنید . پس از تأیید اطلاعات ، روی دکمه «تأیید اطلاعات» کلیک کنید . با نمایش صفحه زیر همراه دریافت پیامکی که برای شما ارسال می‌شود . در اینجا مراحل ثبت‌ نام کد مالیاتی به پایان رسیده و باید منتظر بمانید تا سازمان امور مالیاتی پرونده شما را بررسی کند . نتیجه بررسی از طریق پیامک به شما اعلام می‌ شود .

نحوه دریافت کد مالیاتی

برای آگاهی از …..

نوشته بعدی
حسابداری مالیاتی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید