معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت مالیاتی با نیکان حسابرس

یکی از مهم ترین درآمدهای دولت، مالیات است و در دنیای امروزی نیز مالیات نقش اساسی را در توزیع ثروت بین افراد جامعه دارد.

اما افرادی که این قوانین را وضع می کنند برای این که کارآفرینان، فعالان اقتصادی و کسب و کارها برای ایجاد ثروت بالا تشویق شوند و نیز برای کمک در توسعه اقتصادی برای فعالیت ها، راه هایی برای معافیت مالیاتی وضع کرده اند.

آشنایی با این قوانین می تواند فرصت های خوبی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده و برای توسعه همه جانبه کشور کمک کند.

اشخاص معاف از مالیات

لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که معافیت مالیاتی شامل تمامی افراد نمی باشد. همانطور که اشاره شد یکی از راه های درآمد زایی دولت اخذ مالیات می باشد و در مقابل اشخاصی که معافیت مالیاتی می گیرند، درآمد دولت نیز کاهش پیدا می کند.

در صورتی که معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت گسترده صورت بپذیرد، دولت مجبور است که برای جبران کسری درآمدهای مالیاتی خود، نرخ مالیات را افزایش دهد که این روند به ضرر دیگر اقشار جامعه می باشد که از معافیت مالیاتی بهره مند نمی باشند.

برای آگاهی بیشتر این مقاله صرفه جویی مالیاتی پیشنهاد می شود.

مالیات معافیت

مشاغل مشمول معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی شامل همه افراد نمی باشد به این علت که یکی از راه های درآمد دولت مالیات است.

با توجه به قوانین مالیاتی برخی از مشاغل معاف از مالیات می باشند که عبارت است از:

ـ هزینه های درمانی

ـ مشاغل تولیدی و معدنی

ـ حوزه های آموزش و ورزش

ـ صنایع دستی

ـ بورس

ـ صادرات محصول

ـ حوزه های روستایی و کشاورزی

موارد مشمول معافیت مالیاتی

قانون مالیات های مستقیم شامل 14 ماده قانونی تحت نظارت سازمان امور مالیاتی می باشد که توسط آن اشخاصی از پرداخت مالیات معاف می گردند که می توان به موارد زیر به صورت خلاصه اشاره کرد:

معافیت مالیاتی مناطق کمتر توسعه یافته

درآمدهای حاصل از فعالیت های خدماتی و تولیدی حاصل می شوند، از تاریخ شروع فعالیت به مدت 5 تا 10 سال معاف از مالیات می باشند، همچنین واحدهای اقتصادی مستقر در شهرک های صنعتی مالیات آن ها با نرخ صفر و به مدت دو سال می باشد، این در حالی است که در مناطق کمتر توسعه یافته به سه سال افزایش پیدا می کند.

حوزه های روستایی، عشایری و کشاورزی

کلیه درآمدهای مربوط به صندوق حمایت از کشاورزی، کارمندان، کارگران، روستایی، دانش آموزان و دانشجویان معاف از مالیات می باشند.

به همین سبب دولت، تمامی مالیات های بر درآمد مرتبط با سود ابزاری تعاون روستایی را در وجه سازمان مسترد می کند.

معافیت مالیاتی نسبت به هزینه های درمانی

هزینه های درمانی معمولاً برای معالجه و درمان یکی از افراد خانواده استفاده می شود، اگر در چنین شرایطی فرد مقیم ایران بوده و با اخذ گواهی و تایید وزارت بهداشت و درمان ادامه فرآیند درمان خود را در خارج از کشور انجام بدهد، از درآمدهای مالیاتی مستثنی می شود.

برای آگاهی بیشتر این مقاله نرخ صفر مالیاتی و تفاوت آن با معافیت مالیاتی پیشنهاد می شود.

حسابرسی ویژه

اماکن مذهبی

کلیه اماکن مذهبی و زیارتی همچون حرم ها، مساجد و اماکنی از این دسته شامل پرداخت مالیات نمی باشند به غیر از این موارد تمامی هدایای نقدی و غیرنقدی صندوق پس انداز بازنشستگی، سازمان هلال احمر، سازمان تامین اجتماعی مشمول معافیت مالیاتی می باشند.

صادرات کالا

هر نوع کالایی اعم از کشاورزی، صنعتی، دام و طیور که برای مقاصد صادراتی غیرنفتی به کشورهای خارجی انجام می گیرد، مشمول معاف از مالیات می باشد.

خدمات حسابداری و مالیاتی

شرکت حسابداری نیکان حسابرس، با چند سال سابقه در سازمان امور مالیاتی و با استفاده از نیروی متخصص و باتجربه در زمینه حسابداری، تمام خدمات حسابداری و مالیاتی شرکت‌ها، مالیات حقیقی، حسابداری مالیاتی، لایحه مالیات و صرفه جویی مالیاتی را برای شما انجام می‌دهد.

تیم متخصص نیکان حسابرس، با مشاوره رایگان شما را در راستای افزایش آگاهی از امور مالیاتی راهنمایی می‌کنند تا از پرداخت جریمه‌های مالیاتی شما جلوگیری کنند.

نوشته پیشین
سپرهای مالیاتی برای مشاغل کوچک
نوشته بعدی
شرح مسئولیت حسابرس ارشد مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید