مالیات کارت های بازرگانی

قوانین مربوط به مالیات کارت های بازرگانی در سال 1401

مالیات کارت های بازرگانی برای افرادی است که فعال در زمینه صادرات و واردات هستند و باید به گمرک ارائه دهند، که در واقع این کارت در انجام معاملات قانونی امری ضروری به شمار می رود.

این کارت ها داری اعتبار می باشند و پس از گذراندن مدت اعتبار باید نسبت به تمدید اقدام شود. به همین علت باید از مالیات کارت بازرگانی ، استعلام و شرایط پرداخت و همچنین موارد دیگر از این قبیل اطلاعاتی داشته باشید.

شرکت نیکان حسابرس با مشاوره های تخصصی و نیروهای مجرب می تواند پروسه کاری و مالیات را به راحتی برای شما انجام دهد.

قوانین مالیات کارت های بازرگانی

قوانین در مورد پرداخت مالیات کارت های بازرگانی برای اشخصای که در امر واردات و صادرات مشغول به فعالیت بوده و از کارت بازرگانی بهره می برند، تعریف شده است. این نوع کارت برای فعالان مزیت هایی نیز دارد که در قبال آن باید مالیاتی نیز پرداخت کنند. قابل ذکر است که تنها داشتن کارت دلیل بر پرداخت مالیات نمی باشد.

مالیات کارت های بازرگانی زمانی دریافت خواهد شد که از طریق فعالیت های اقتصادی واردات و صادرات درآمدی داشته باشید. همانطور که ذکر گردید دارای اعتبار می باشند و اگر شخصی نسبت به تمدید آن اقدام نماید، باید استعلام مالیاتی را دریافت کند، به این منظور که ابتدا باید بدهی پرداخت شده باشد.

پیشنهاد میکنیم که مقاله ی انواع دارایی در علم حسابداری را مطالعه کنید.

هزینه مربوط به مالیات کارت بازرگانی

اشخاصی که از کارت بازرگانی استفاده می کنند به دو دسته اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم شده اند و مقدار مالیاتی که برای هریک از آن ها اعمال می شود متفاوت است که در ادمه به آن می پردازیم.

مالیات کارت بازرگانی - خدمات مالیاتی

مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

بر اساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، افراد حقیقی نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام می کنند. که نرخ مالیات این افراد به شرح زیر می باشد

  • درآمد سالیانه تا سه میلیون تومان شامل 15 درصد مالیات می شوند.
  • درآمد های ده میلیون تومان نسبت به مازاد 3 میلیون تومان را با مرخ 20 درصد مالیات حساب می کنند.
  • درآمدهای 25 میلیون تومان نیز شامل مالیات 25 درصد خواهد بود.
  • و سر آخر نسبت به مازاد صد میلیون تومانی، 35 درصد مالیات حساب خواهد شد.

اعتبار کارت بازرگانی

کارت های بازرگانی انواع مختلفی دارند و با توجه به درخواست شما، اعتبار آن ها از 1 تا 5 سال می باشد که پس از اتمام اعتبار می توانید نسبت به تمدید یا باطل کردن آن اقدام کنید.

تمدید کارت های بازرگانی

برای این کار نیز باید دارنده کارت و یا همچنین نماینده قانونی وی، با ارائه مدارک مربوطه و اصل کارت بازرگانی به اتاق‌های بازرگانی و دفاتر صنعت و معدن مراجعه کرده و مراحل را طی نمایند. که این مدارک برای افراد متفاوت می باشد.

ابطال کارت های بازرگانی

در برخی شرایط تصمیم بر آن می شود که کارت بازرگانی خود را ابطال نمایید در این شرایط نیز باید فرم مربوط به درخواست ابطال را پر نمایید. در صورت مفقودی یا سرقت کارت خود نیز می توانید اقداماتی را در این خصوص انجام بدهید.

 پیشنهاد میکنیم که مطالعه ی مقاله تهیه صورت های مالی در سال 1401 را از دست ندهید.

مالیات کارت بازرگانی - مالیات علی الحساب

منظور از 4 درصد مالیات علی الحساب کارت بازرگانی

طبق بخشنامه ی اداره گمرک، بازرگانانی که اقدام به واردات کالا می نمایند مشمول پرداخت 4 درصد مالیات علی الحساب خواهند شد. این مالیات هم توسط افراد حقوقی هم افراد حقیقی باید صورت پذیرد. برخی موارد از این مالیات مستثنی هستند که عبارتند از:

  • واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری
  • کارت های بازرگانی رتبه الف و طلایی
  • وارد کنندگان خوش حساب
  • دستگاه های اجرایی که دارای ردیف بودجه ای کشور هستند همانند سازمان های دولتی، وزارت خانه ها و موسسات
  • کالاهای وارد شده در حد مجاز که تجاری تلقی نمی شوند

مشاوره مالیاتی با شرکت حسابداری نیکان حسابرس

پیشبرد امور مالیاتی نیازمند مهارت و تخصص بالایی است و باید به صورت دقیق و منسجم انجام شود. زیرا در صورت وجود خطا در محاسبات و ارائه نکردن به موقع مدارک و مستندات به سازمان امور مالیاتی ممکن است با جریمه های سنگینی مواجه شوید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به دنبال یک مشاوره مالیاتی با تجربه باشید تا با خیالی آسوده امور حسابداری شرکت تان را به او بسپارید.

شرکت نیکان حسابرس، با سابقه درخشان چند ساله مفتخر است شما را در زمینه های حسابداری مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیاتی، مالیات شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده و غیره کمک و راهنمایی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نوبت مشاوره با ما در تماس باشید.

منبع: ویکی پدیا

نوشته پیشین
تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401
نوشته بعدی
مالیات بر تراکنش های بانکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید