مالیات تراکنش بانکی - نیکان حسابرس

مالیات بر تراکنش های بانکی

پولشویی و راه های مقابله با آن یکی از مسائل مهمی در اقتصاد دنیا به شمار می رود و از طرفی نیز مالیات از موارد بسیار مهم درآمد توسط دولت بوده و فرار مالیاتی و مبارزه با آن دغدغه ای برای دولت می باشد.

بر این اساس، سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی، قانون مالیات بر تراکنش های بانکی را به تصویب رساند.

برای مشاوره و راهنمایی های بیش تر در مورد مالیات تراکنش های بانکی می توانید با کادر مجرب شرکت نیکان حسابرس در تماس باشید.

فرار مالیاتی و پولشویی

تبدیل پول های به دست آمده غیرقانونی و کثیف به پول های قانونی و درست را پولشویی می گویند. یکی از مهم ترین روش های جلوگیری از پولشویی، بررسی مالیات بر تراکنش های بانکی و همچنین گزارش مواردی که مشکوک می باشند به سازمان مبارزه با پولشویی می باشد.

مالیات تراکنش بانکی - خدمات مالیاتی

زمان دریافت مالیات بر تراکنش های بانکی

هر شخصی با هر میزان درآمدی که دارد باید مالیات آن را نیز به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کند. اگر در شرایطی که میزان گردش حساب فردی به رقم بالا و قابل توجهی برسد، سازمان امور مالیاتی به بررسی حساب آن فرد می پردازد. بر اساس قانون مالیات مستقیم، سازمان امور مالیاتی می تواند حساب شرکت ها و اشخاص را بررسی نماید.

قبل از دعوت و اطلاع فرد برای پاسخگویی در مورد گردش حساب بانکی خود، این سازمان سوابق و اظهارنامه های مالیاتی شخص را بررسی می کنند. اشخاصی که در کمیته بررسی حضور دارند، عبارتند از:

  • رئیس کمیته (مدیر کل امور مالیاتی)
  • دبیر کمیته (معاونت حسابرسی مالیاتی)
  • نماینده دادستانی انتظامی مالیاتی
  • مسئول حراست اداره کل
  • مدیر حسابرسی مالیاتی
  • روسای گروه حسابرسی ویژه

پیشنهاد میکنیم که مقاله ی روبرو را هم مطالعه کنید : حسابداری مالیاتی چیست؟

مبالغ مشکوک تراکنش های بانکی

سقف هر تراکنش مالی طی یک سال نباید از 5 میلیارد تومان عبور کند، در غیر این صورت اسم شخص در لیست افراد مشکوک به پولشویی قرار می گیرد. طبق مطالب گفته شده اگر شخصی پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی داشته باشد، مدارک برای بررسی به کمیته فرستاده می شود و اگر پرونده مالیاتی برای شخصی وجود نداشته باشد برای توجیح مبلغ تراکنش باید مستندات قابل قولی را ارائه دهید.

تراکنش هایی که شامل مالیات نیستند

بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی اگر میزان مبلغی که وارد حساب می شود بر اساس یک فعالیت تجاری صورت گرفته باشد، شامل مالیات نمی شوند.

تراکنش هایی نیز  وجود دارند که شامل مالیات نمی شوند عبارتند از:

  • گردش های مرتبط با تسهیلات و دریاف وام
  • گردش حساب بین بانکی و بین حساب شخص
  • تراکنش های مربوط به اعضاء هیئت مدیره و سهامدارن
  • گردش مالی بین شرکا
  • دریافت و پرداخت حق شارژ
  • دریافت و پرداختی به حساب بستگان
  • تراکنش های مربوط به پرداخت قرض و بدهی
  • درآمدهای حاصل از کشاورزی
  • واریزی های مرتبط با کارفرما و تاییده آن

مالیات تراکنش بانکی - ارزش افزوده

طبقه بندی مشاغل و اشخاص

طی بخشنامه از سوی سازمان امور مالیاتی ، مشاغل و اشخاص به سه دسته مختلف تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • اشخاص حقیقی و حقوقی که یک پرونده مالیاتی دارند
  • اشخاصی که بیش از یک پرونده مالیاتی دارند
  • اشخاصی که پرونده مالیاتی ندارند

مالیات تراکنش های مشکوک

اگر در مواقعی بررسی مالیات بر تراکنش های بانکی برای یک شخص حقیقی باشد، محسابه مالیات بر تراکنش نیز همانند ماده 131 قانون مالیات مستقیم بر درآمد انجام می پذیرد.

طی تبصره ای که از سوی سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده است، به ازای هر ده درصد افزایش درآمد، از 1 تا 5 درصد نرخ های سال گذشته کاسته می شود و شرط برخورداری از این تخفیف، تسویه کامل بدهی مالیاتی سال گذشته و همچنین ارائه اظهار نامه مالیاتی در موقع مقرر می باشد.

اگر در شرایطی نیز حساب مورد بررسی مربوط به اشخاص حقوقی باشد، نحوه محاسبه طبق ماده های 105 و 119 قانون مالیات مستقیم خواهد بود.

طبق ماده 105، مجموع درآمدهای شرکت و درآمدهای ناشی از فعالیت های سایر اشخاص حقوقی چه در ایران و چه در خارج از کشور به دست می آید، مشمول مالیات به نرخ 25 درصد خواهند بود.

طبق ماده 119 قانون مالیات مستقیم اگر درآمد به صورت بلاعوض، معاملات محاسباتی و یا جایزه به دست آمده باشد، شامل مالیات اتفاقی به نرخ تعیین شده در ماده 131 خواهد شد.

 

مشاوره مالیاتی با شرکت حسابداری نیکان حسابرس

پیشبرد امور مالیاتی نیازمند مهارت و تخصص بالایی است و باید به صورت دقیق و منسجم انجام شود. زیرا در صورت وجود خطا در محاسبات و ارائه نکردن به موقع مدارک.و مستندات به سازمان امور مالیاتی ممکن است.با جریمه های سنگینی مواجه شوید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به دنبال یک مشاوره مالیاتی با تجربه باشید تا با خیالی آسوده امور حسابداری شرکت تان را به او بسپارید.

شرکت نیکان حسابرس ، با سابقه درخشان چند ساله مفتخر است شما را در زمینه های حسابداری مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیاتی ، مالیات شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده و غیره کمک و راهنمایی کند.

منبع: ویکی پدیا

نوشته پیشین
قوانین مربوط به مالیات کارت های بازرگانی در سال 1401
نوشته بعدی
کاهش مالیات شرکت با نیکان حسابرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید