مالیات علی الرأس

قوانین مالیات علی الرأس در سال 1401

امروزه امور مالیاتی جزو پیچیده ترین قسمت یک شرکت می باشد. اکثر افراد حقیقی و حقوقی که صاحب شغل هستند، با مشکلات مالیاتی زیادی مواجه می شوند که گاهی عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد.

یکی از این معزلات، مالیات علی الرأس می باشد که در این مقاله به موضوع قوانین مالیات علی الرأس می پردازیم. پس تا انتها با نیکان حسابرس همراه باشید.

منظور از مالیات علی الرأس چیست؟

هر شخص یا شرکتی که به کسب و کاری مشغول است، باید بر اساس قانون مالیات در زمان های مشخص شده مدارکی مرتبط با درآمد شرکت مانند اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و غیره به دفاتر دولتی ارائه دهد.

کارشناس امور مالیاتی پس از بررسی تمام اسناد مالی شرکت، میزان مالیات را مشخص می کند. در صورتی که شخص مذکور مدارک و اسناد کافی ارائه نکند یا در جزئیات اسناد مشکلی وجود داشته باشد، ممیز به جای استفاده از اظهارنامه مالیاتی مؤدی، طبق ضرایب مالیاتی و اسناد مالی هزینه مالیات را محاسبه می کند.

بدین ترتیب مالیات، علی الرأس شده و ممکن است صاحب شرکت با جریمه های سنگینی مواجه شود. دلیل این امر عدم آگاهی افراد از قوانین مالیات علی الرأس است که پیشنهاد می کنیم مقاله مرتبط با مالیات شرکت ها را مطالعه کنید.

در ادامه در مورد دلایل اینکه چرا مالیات علی الرأس می شود بیشتر توضیح خواهیم داد.

مالیات علی الرأس - شرکت نیکان حسابرس

عوامل تاثیر گذار در علی الرأس شدن مالیات

همان طور که در ابتدا گفته شد در صورتی که مدارک مالی شرکت برای کارشناسان سازمان امور مالیاتی قابل قبول نباشد، مالیات شرکت علی الرأس می شود. علاوه براین، دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث علی الرأس شدن مالیات شود.

از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم ارائه صورت های مالی و سود و زیان شرکت در زمان معینه
  • ارائه هزینه های شرکت یا مدارک مربوط به درآمد که از طرف کارشناسان قابل قبول نبوده و به روش علی الرأس محاسبه می شود.
  • درصورتی که مدارک مالیاتی براساس قانون مالیات نباشد و برای محاسبه مالیات، غیر قابل رسیدگی باشد.
  • اگر مدارک و اسناد مالیاتی ناقص باشد و نسبت به درخواست اداره مالیاتی مبنی بر تکمیل مدارک توجهی صورت نگیرد.

نحوه محاسبه مالیات علی الرأس

اگر ممیز مالیاتی بعد از بررسی کامل مدارک و اسناد مالیاتی شرکت، دلیل علی الرأس بودن آن را اثبات کند، تحقیقات کاملی انجام داده و اطلاعات کافی را بدست می آورد. سپس با توجه به قراین مرتبط با محاسبه مالیات علی الرأس که در قانون وضع شده است را بررسی می کند.

مالیات علی الرأس بر اساس قراین انتخابی، نوع فعالیت شرکت و ضرائب تعیین شده در دفترچه ضرایب مالیاتی محاسبه می شود و به شرکت مربوطه ابلاغ می گردد.

قابل ذکر است که در دفترچه ضرائب مالیاتی نحوه تعیین درآمد و مالیات علی الرأس بیان شده است که برای هر نوع فعالیت کاری متفاوت است. این ضرائب هر سال بروزرسانی شده و به سازمان امور مالیاتی اعلام می شود.

مالیات علی الرأس از جمله مالیات هایی می باشد که نحوه محاسبه آن متفاوت است. اگر می خواهید با جریمه های سنگین مالیاتی مواجه نشوید، با شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس در ارتباط باشید.

پیشنهاد میکنیم که مقاله ی حسابرسی بیمه تامین اجتماعی در کمترین زمان را مطالعه کنید.

مشکلات ناشی از مالیات علی الرأس

اگر به عنوان صاحب کسب و کار، مدارک و اسناد مالیاتی خویش را در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی تسلیم نکنید و یا نواقصی در مدارک وجود داشته باشد، قطعا مالیات به صورت علی الرأس محاسبه می شود. این امر می تواند عواقب سنگینی را به همراه داشته باشد.

بدین ترتیب، کارشناسان امور مالیاتی با بررسی مدارک و استعلام خرید های مؤدی، میزان هزینه ها، درآمد و مالیات را به صورت فرضی در دوره های سه ماهه تعیین می کند. نحوه محاسبه و میزان مالیات هر کسب و کار در دفترچه ضرائب مالیاتی ذکر شده است که بر اساس آن مشخص می گردد.

علاوه بر اینکه هزینه مالیات علی الرأس ممکن است بیشتر باشد، در صورت ارائه نکردن اظهارنامه 30 درصد جریمه مالیاتی برای شما محاسبه می شود. این در حالی است جریمه فوق، حتی در صورت عدم فروش شما بر طبق سود محاسبه شده در مالیات علی الرأس تعیین می شود و ملزم به پرداخت آن هستید.

اگر شما امور حسابداری مالیاتی خود را به شرکت نیکان حسابرس بسپارید، دیگر لازم نیست بابت جریمه ها و مالیات های سنگین نگران باشید.

مالیات علی الرأس - اظهارنامه مالیاتی

مراحل پیگیری مالیات علی الرأس

در صورتی که کارشناسان مالیاتی با بررسی مستندات، علی الرأس بودن را مشخص کردند، یک برگه درخواست اسناد را از شرکت مربوط تقاضا می کند. بعد از تحقیق و بررسی مدارک، براساس اطلاعات بدست آمده، میزان درآمد شرکت و در نتیجه مالیات آن را محاسبه می کند.

گاهی ممکن است برخی از مدارک نواقصی داشته باشد که با درخواست تکمیل اسناد از شرکت مربوطه، فرآیند بررسی توسط کارشناسان مجددا انجام می شود. در صورت تکمیل پرونده و قانونی بودن آن از طرف کارشناس سازمان امور مالیاتی تایید می شود.

در این میان ممکن است حالتی رخ دهد که اظهارنامه ‌های مالیاتی شرکت طبق دستورالعمل های قانونی آماده نشده باشد. اگر تخلفی در مدارک و اسناد مالیاتی وجود داشته باشد و از طرف کارشناسان تایید شود، حتما با وی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

در صورتی که اسناد ارائه شده قابل قبول نباشد از سوی سازمان امور مالیاتی رد خواهد شد. درنتیجه مالیات شرکت به روش علی‌الراس محاسبه می شود. توصیه می کنیم برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بر اساس قوانین مالیاتی عمل کنید و در موعد مقرر نسبت به ارسال مدارک مالیاتی اقدام کنید.

گاهی ممکن است برخی از مدارک و اظهارنامه مالیاتی شرکت از طرف کارشناسان مورد تائید قرار نگیرد. بدین ترتیب وضعیت نهایی به شرکت مربوطه توسط یک مجمع چندنفره متشکل از کارشناسان مالیاتی تعیین شده و به شرکت ارسال می شود.

وضعیت فعلی مالیات علی الرأس در قانون مالیات

با توجه به مشکلاتی که مالیات علی الرأس برای اکثر صاحبان کسب و کار داشته است، این قانون توسط مجلس شورای اسلامی تغییر کرد. بدین ترتیب، در قانون فعلی محاسبه مالیات علی الرأس برای شرکت ها و سازمان ها حذف گردید.

بعد از حذف این قانون، تصویب شد که رسیدگی به امور مالیاتی شرکت ها بر اساس اظهارنامه مؤدیان صورت بگیرد تا عدالت مالیاتی لحاظ شود. بنابراین، تعیین مالیات علی الرأس غیر قانونی بوده و اگر با چنین مسئله مواجه شدید می توانید از طریق مراجع قانونی پیگیری کنید.

زیرا تعیین مالیات در حقیقت به عهده شرکت می باشد و باید بر اساس عواید و هزینه های شرکت مالیات را محاسبه کند. در صورت مشاهده این امر می توانید به دیوان عدالت کشور مراجعه کنید و درخواست خود را مبنی بر تصمیم غیرقانونی سازمان امور مالیاتی ارائه کنید.

شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس مشاور شما در امور مالیاتی

مشکل علی الرأس شدن مالیات از مشکلات رایجی است که بسیاری از شرکت ها با آن روبرو هستند. اما شما می توانید با مشاوره حسابداری از درگیر شدن با این مشکل نجات پیدا کنید.

نیکان حسابرس به همراه تیم با تجربه و متخصص خود تلاش می کند تا شما را در زمینه ارائه اظهارنامه مالیاتی، مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی ، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و غیره راهنمایی کنند.

هدف این مجموعه این است تا در کمترین زمان ممکن و براساس قوانین مالیاتی امور حسابداری مالیاتی شما را انجام دهد. ما در تمام مراحل امور مالیاتی با شما همراه خواهیم بود.

نوشته پیشین
مسئولیت های حسابدار مالیاتی شرکت نیکان حسابرس
نوشته بعدی
پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید