صفر تا صد انحلال شرکت - نیکان حسابرس

صفر تا صد انحلال شرکت

صفر تا صد انحلال شرکت را بدانید تا زمانی که اقدام به این کار کردید بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید ؟ چه مقدار هزینه و مالیات دارد و چگونه باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید ؟

تمام مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم را در ادامه بررسی خواهیم کرد تا بدانید در این زمینه باید چه کارهایی انجام دهید . همچنین مشاورین نیکان حسابرس شما را در این زمینه راهنمایی می کنند تا سردرگم و نگران نباشید . همچنین تمام مشاوره ای که از ما دریافت می کنید کاملاً رایگان است .

تا پایان مقاله همراه نیکان حسابرس باشید تا اطلاعاتی در این زمینه خدمتتان عرضه کنیم تا بتوانید مراحل را به صورت اصولی پیش ببرید .

انحلال شرکت چیست ؟

بعضی مواقع شرکت ها دچار ضررهای مالی می شوند و باید به تجارت خود پایان بدهند که این امر انحلال شرکت نام دارد .

البته وقتی اسمی از انحلال شرکت می آید همه ما تصور می کنیم که پایان کار خواهد بود و دیگر آن شرکت قصد ادامه دادن کارش را ندارد اما این فکر اشتباه است .

ممکن است وقتی یک کسب و کار منحل می شود دلایل دیگری داشته باشد . مثلا ادغام کردن شرکت با شرکت دیگر ، راه اندازی یک کسب و کار جدید ، تعویض فعالیت شرکت و … بنابراین انحلال شرکت تنها یک معنی ندارد .

صفر تا صد انحلال شرکت - نیکان حسابرس

مدل های مختلف انحلال شرکت را بشناسید

در بالا اشاره کردیم که انحلال شرکت فقط به یک دلیل نیست و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد . در این قسمت قصد داریم نسبت به مدل های مختلف انحلال شرکت اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم .

موارد انحلال شرکت و انواع آن شامل موارد زیر می شود :

 انحلال اجباری شرکت

در این نوع انحلال اجباری یا قهری شرکت دچار ورشکستگی شده است و این نوع انحلال رخ می دهد . همچنین باید بدانید که در این نوع انحلال نیازی به حکم دادگاه نیست و شما می توانید شرکت خود را منحل کنید .

 انحلال شرکت با توجه به تصمیم همگانی

اول از همه باید بدانید منظور از تصمیم همگانی چیست ؟ منظور از همگان سهامداران شرکت ، تمام مدیران جلسه و تمامی کسانی که در فعالیت شرکت دست داشته اند است .

همه این افراد می توانند در تصمیم انحلال شرکت سهیم باشند و موافقت خود را جهت منحل کردن شرکت اعلام کنند . این انحلال به صورت اختیاری و تصمیم همه عوامل شرکت انجام می شود .

 انحلال شرکت با حکم دادگاه

اگر انحلال یک شرکت به صورت اجباری انجام شده باشد دادگاه می تواند حکمی برای انحلال آن شرکت ارسال نماید و به آن شرکت یک مهلت 6 ماهه دهد . اگر نسبت به حل مشکل اقدام کرد که آن حکم بی ارزش می شود و اگر در این مدت ایرادات برطرف نشد حکم انحلال صادر خواهد شد .

پیشنهاد می کنیم مقاله تهیه صورت های مالی در سال 1401 را از دست ندهید .

عوامل اصلی انحلال شرکت‌ها

از عواملی که باعث می شود انحلال یک شرکت اتفاق بیفتد و دیگر به کارش ادامه ندهد و از همه مهم تر سرمایه شرکت بین اعضا تقسیم شود به شرح زیر است :

تغییر زمینه فعالیت شرکت

اگر می خواهید زمینه فعالیت شرکتتان را عوض کنید در چنین حالتی طبیعی است که آن شرکت را منحل کرده و نسبت به تغییر زمینه اقدام نمایید و بعد فعالیت جدیدتان را شروع کنید .

به عنوان مثال اگر شرکتی زمینه فعالیتش استخراج طلا از معدن باشد ، اگر کارش به اتمام رسید و کاری برای انجام نداشت می تواند نسبت به تغییر موضوع و فعالیت شرکت اقدام نماید . برای انجام این کار لازم است اول از همه نسبت به انحلال شرکت اقدام کند .

انقضاء مدت فعالیت شرکت

اگر فعالیت شرکت مدت زمان معینی داشته باشد و آن مدت به اتمام رسیده کار شرکت به اتمام می رسد و باید انحلال شرکت صورت گیرد .

کاهش شرکای شرکت

به هر دلیلی اگر شرایطی بوجود آمد که تنها یک شریک باقی ماند می توانید به طور کاملاً طبیعی نسبت به منحل کردن شرکت اقدام کنید . به عنوان مثال اگر در قرارداد تنظیم شده ذکر شود اگر یکی از شرکا فوت کرد شرکت منحل می شود ، این مورد مطمئناً انجام می شود .

ورشکستگی شرکت

اگر به هر دلیلی شرکت نتواند از پرداخت هزینه ای که بر عهده اش هست بر بیاید ورشکستگی رخ می دهد . طبق قوانین از زمان صدور حکم ورشکستگی شرکت حق اینکه در امور داخلی دخالت کند را نخواهد داشت . پس در نهایت انحلال شرکت رخ می دهد .

تصمیم شرکا برای منحل کردن شرکت

اگر شرکا و تمام عوامل شرکت تصمیم گرفتند که شرکت منحل شود این کار امکان پذیر است . می توانید نسبت به منحل کردن آن اقدام کنید .

صفر تا صد انحلال شرکت - منحل شدن شرکت

برای ثبت صورتجلسه انحلال شرکت چقدر زمان داریم ؟

زمان منحل شدن شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است . تقسیم دارایی ها و یا بدهی های شرکت باید بین اعضا تقسیم شود و تکلیف آن ها بین سهامداران روشن شود که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است .

برای اینکه اقدام به انحلال شرکت از نوع سهامی خاص نمایید 3 روز فرصت دارید و در صورتی که این مدت زمان به اتمام رسید باید دوباره اقدام به انجام مراحل آن نمایید .

همچنین باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که درخواست انحلال شرکت به دو صورت قابل ارائه است که این موضوع به دلیل انحلال بستگی دارد .

این دو نوع درخواست انحلال شامل مجمع عمومی ، مرجع قضایی قابل ارائه خواهد بود . این درخواست باید حتما توسط سهامداران یا همان شرکای شرکت امضاء شوند .

پیشنهاد می کنیم مقاله تهیه صورت های مالی در سال 1401 را از دست ندهید .

سوالات متداول در زمینه انحلال شرکت

چگونه یک شرکت را منحل نماییم؟

اگر با شرکا بر سر انحلال شرکت توافق کردید و فعالیتی در شرکتتان ندارید نیاز به یک صورتجلسه در جهت انحلال شرکت دارید که شرکا باید آن را امضاء کنند . سپس آن را در اداره ثبت و سپس در روزنامه رسمی آگاهی ثبت نمایید .

چقدر زمان می برد تا انحلال شرکت انجام شود؟

ثبت انحلال شرکت حدوداً 10 تا 15 روز کاری زمان می برد و این مدت از زمان تنظیم صورتجلسه تا درج آن در آگهی روزنامه می باشد .

چه مدارکی را باید برای انحلال شرکت آماده کنیم؟

در جهت انحلال شرکت نیاز است تا مدارک شناسایی اعضا را برای ثبت در سامانه و آخرین آگهی تغییرات شرکت را در صورتی که میزان سهام را مشخص می کند ، داشته باشید و سپس باید یکی از شرکا را معرفی نمایید تا نسبت به تسویه و پیگیری امور بعد از ثبت انحلال شرکت اقدام نماید .

چه مقدار هزینه مالیات برای انحلال شرکت باید بپردازیم؟

مقدار هزینه ای که باید بپردازید به اندازه همان مقدار درآمدی است که داشتید و بعد از انحلال باید اظهارنامه را در سایت اداره مالیات تنظیم کرده و ارائه نمایید . اگر هم پرونده مالیاتی نداشتید نیازی نیست نسبت به پیگیری های مالیاتی اقدام نمایید .

صفر تا صد انحلال شرکت - اقدامات منحل شدن شرکت

انحلال شرکت را به صورت اصولی به ما بسپارید!

برای انحلال شرکت به صورت اصولی لازم است تا با یک شرکتی که در این زمینه حرفه ای بوده مشورت بگیرید و این که کارها را با آنها بسپارید .

برای اینکه کارهای انحلال شرکت به شکلی کاملاً اصولی انجام شود می توانید با نیکان حسابرس در ارتباط باشید . آقای حسین عصمتی با میزان سابقه 27 سال و موفق در زمینه امور مالیاتی کشور به یکی از بزرگان عرصه حسابداری مالیات و مدیریت مالیات تبدیل شده است .

همچنین می توانید از خدمات نیکان حسابرس در زمینه های دیگری از جمله حسابداری مالی و مالیاتی ، مشاوره مالیاتی و همچنین مدیریت مالیات و … استفاده نمایید چرا که ما با میزان تجربه ای که داریم بهترین را خدمت شما عرضه می کنیم .

نوشته پیشین
حسابداری مالیاتی چیست؟
نوشته بعدی
چرا همه کسب و کارها نیاز به دریافت مشاوره مالیاتی دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید