ثبت اعتراض مالیاتی

شرایط ثبت اعتراض مالیاتی در سال 1401

مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی براساس قوانین امور مالیات تعیین شده.و شخص مذکور ملزم به پرداخت آن می باشد. اما اگر نظر به دلایل متفاوت مالیات بیشتری برای شما در نظر گرفته شده باشد،.می توانید اقدام به اعتراض مالیاتی کنید.

در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه ثبت اعتراض مالیاتی صحبت کنیم.و اطلاعاتی در این باره به شما ارائه دهیم. از اینکه با ما همراه هستید سپاسگذاریم.

دلایل اعتراض به مالیات

اعتراض به مالیات از موضوعات مهمی است که مربوط به جریمه‌های مالیاتی می شود. همانطور که در مقالات قبلی صحبت شد، مالیات علی الراس.توسط سازمان امور مالیاتی و براساس دفترچه امور مالیات محاسبه می گردد.

از همین رو ممکن است مالیات سنگینی برای شما وضع گردد. در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید می توانید نسبت به برگه تشخیص مالیات اعتراض کنید.

اگر در زمان تعیین شده مدارک و مستندات مالی شرکت خود را به اداره  مالیات ارسال نکنید.یا در صورت نواقص اقدام به تکمیل مدارک نکنید، قطعا با مشکلات پرداخت مالیات سنگین روبرو خواهید شد.

پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با خدمات مالیاتی را هم مطالعه کنید.

برگه تشخیص مالیات

بر اساس قوانین مالیاتی، تمام اشخاصی که شامل پرداخت مالیات هستند باید اظهارنامه مالیاتی خویش را در زمان تعیین شده به اداره مالیاتی تحویل دهند.

پس از تکمیل مدارک و بررسی اولیه توسط کارشناسان امور مالیاتی، برگه تشخیص مالیات به منظور نتیجه نهایی به مودیان ابلاغ می شود. بدین ترتیب، شما می توانید پس از دریافت این برگه اعتراض و شکایت خود را ثبت کنید.

به یاد داشته باشید که به منظور ثبت اعتراض مالیاتی خود باید ظرف مدت 30 روز از تاریخ ابلاغیه سازمان مالیاتی این کار را انجام دهید. هم چنین می توانید از یک وکیل خبره کمک بگیرید تا شما را در تکمیل مدارک لازم و طی مراحل آن راهنمایی کند.

ثبت اعتراض مالیاتی - حسابداری مالیاتی

مراحل ثبت اعتراض مودی به مالیات

برای ثبت اعتراض مالیاتی خود باید پس از دریافت برگه تشخیص مالیات اقدام کنید. گاهی اوقات ممکن است با مشکل جزئی مواجه شده باشید.که در مدت زمان کمتری حل  خواهد شد.

اما اگر مستندات کافی برای اثبات آن نداشته باشید ممکن است زمانبر باشد. در صورتی که خود شخص اقدام به ثبت اعتراض مالیاتی کند، ممکن است چند حالت رخ دهد.

اول، کارشناسان امور مالیاتی بر اساس.مستندات ارائه شده اعتراض را رد می کنند.

دوم، با بررسی مجدد مدارک و اظهارنامه مالیاتی شخص.درآمد تعدیل شده و مالیات محاسبه می گردد.

سوم، اسناد و مدارک کافی نبوده و منجر به طولانی شدن روند اعتراض می شود. در این حالت، پرونده مالیاتی شخص به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می شود.

پیشنهاد میکنیم مقاله ی تهیه صورت های مالی در سال 1401 را از دست ندهید.

شرایط ثبت اعتراض مالیات

شکایت مالیاتی باید به صورت یک فرمت مشخص مطرح شود. در صورت آگاه نبودن از فرم ها می توانید از کارشناس امور مالیاتی کمک بگیرید. هنگام نوشتن اعتراض خود باید برخی موارد مهم را در نظر بگیرید.

  • متن درخواست شکایت را به صورت مختصر بیان کنید.
  • پیشنهاد دفاعیه خود را حتما مطرح کنید.
  • مشکل اصلی را واضح بیان کنید.
  • هر نوع مستندات و شواهد لازم را درج کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با مالیات بر ارزش افزوده را نیز مطالعه کنید.

لیست مدارک لازم برای اعتراض مالیات

برای ثبت اعتراض مالیاتی باید شواهد و مدارک معتبر مبنی بر وضع مالیات سنگین به سازمان امور مالیاتی ارائه کنید. علاوه براین، تمام مدارک اصلی و کپی برابر اصل باید توسط اعضای هیئت حل اختلاف مالیاتی تایید شود.

اگر مدارک شما مربوط به یکی از کشورهای خارج از ایران باشد، باید تایید یکی از سفارت خانه های ایران را دریافت کنید. البته ترجمه مدارک و مستندات به زبان فارسی نیز الزامی می باشد.

هیئت حل اختلاف مالیات

در صورتی که مالیات دهنده طبق قوانین عمل نکند، برگه تشخیص مالیاتی به شخص مربوطه ابلاغ می گردد. اگر مدارک و شواهد مبنی بر وضع مالیات سنگین کافی نباشد، پرونده به منظور پیگیری مجدد به هیئت حل اختلاف مالیاتی واگذار می شود.

اعضای تیم این هیئت متشکل از قاضی دادگاه، کارشناسان اداره مالیات و نماینده انجمن های حرفه ای است و به صورت حضوری جلسه را برگزار می کنند. در این جلسات مودی مالیات حضور نداشته و تصمیم نهایی به صورت غیر علنی اتخاذ می شود.

اگر با تکمیل مدارک و رفع نواقصی، مجددا درخواست تجدید نظر دهید، هیئت مربوطه می تواند اقدام به بررسی مجدد مدارک کند.

ثبت اعتراض مالیاتی - شرکت نیکان حسابرس

هیئت تجدید نظر مالیاتی

توصیه می کنیم بعد از درخواست شکایت خود حتما مدارک.کافی را آماده و هیئت مربوطه تسلیم کنید. بررسی مشکلات مالیاتی توسط هیئت حل اختلاف در مدت زمان کمتری انجام می شود.

اگر مدارک شما به موقع به دست کارشناسان نرسد، احتمال رد شدن درخواست شما قطعی است. با توجه به دلایل موجود، شما مالیات را پرداخت کرده و سپس شکایت خود را به منظور استرداد هزینه مالیات ثبت کنید.

خوشبختانه در سال های اخیر این مشکل رفع شد.و قانون بررسی مجدد توسط هیئت بررسی حل اختلاف تصویب شد. بدین ترتیب فرصت دوباره ای به شما داده خواهد شد.تا مدارک و شواهد را به هیئت مربوطه ارسال کنید.

بر طبق این قانون، شما می توانید طی مدت 20 روز بعد از صدور رای دادگاه فرصت دارید مستندات لازم را ارائه دهید. سپس از طرف هیئت حل اختلاف مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اگر با فرآیند ثبت اعتراض آشنایی ندارید، می توانید از افراد خبره در این زمینه کمک بگیرید. شرکت نیکان حسابرس شما را در تمام امور مالیاتی از جمله نحوه اعتراض مالیاتی مشاوره خواهد کرد.

ثبت اعتراض مالیاتی با شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس

با توجه به توضیحات ارائه شده ، شما می توانید خودتان و یا وکیل تام الاختیارتان.مراحل ثبت شکایت شما را مبنی بر وضع مالیات سنگین انجام دهد. امیدواریم با مطالعه این مقاله متوجه نکات.و شرایط ثبت اعتراض مالیاتی شده باشید.

به این منظور بهتر است از همان ابتدا مدارکی مانند اظهارنامه مالیاتی شرکت خود را در زمان تعیین شده به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید، تا با مشکلات نقص مدارک و وضع مالیات سنگین مواجه نشوید.

شرکت نیکان حسابرس ، با تیم حرفه ای و متخصص خود تلاش دارد تا خدمات مشاوره مالیاتی، تنظیم اظهارنامه مالیاتی، مالیات بر شرکت، مالیات بر ارزش افزوده و غیره را بر اساس قوانین مالیاتی برای شما انجام دهد.

تیم نیکان حسابرس، شما را در تمام مراحل حسابداری شرکت شما را همراهی می کند.

نوشته پیشین
پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401
نوشته بعدی
مسئولیت های مشاوره مالیاتی نیکان حسابرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید