شرایط انحلال شرکت

شرایط انحلال شرکت در سال 1401

بسیار پیش آمده که شرکت های خصوصی و دولتی با انحلال شرکت روبرو شده اند. دلایل این امر متفاوت بوده و ممکن است به صورت اتفاقی و یا اجبار اقدام به منحل شدن شرکت کرده باشند.

در ادامه مقاله قصد داریم در مورد شرایط انحلال شرکت و دلایلی که باعث انحلال آن می شود با شما صحبت کنیم. با نیکان حسابرس همراه باشید.

منظور از انحلال شرکت چیست

انحلال از کلمه منحل گرفته شده و در اصطلاح به معنی عدم فعالیت شرکت می باشد. این امر ممکن است بنا به دلایل خاصی و به صورت اجباری یا اختیاری اتفاق بیفتد.

در چنین حالتی اداره ثبت شرکت باید از این موضوع مطلع گردد. همان طور که روند ثبت شرکت باید به صورت قانونی انجام شود، شرایط انحلال شرکت نیز باید توسط مراجع مربوطه تایید گردد و روال قانونی خود را طی کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت حسابداری مالیاتی برای شرکت ها را نیز مطالعه کنید.

فرآیند انحلال شرکت به روش قانونی

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، شرایط انحلال شرکت باید به صورت رسمی اطلاع رسانی گردد. به صورت عموم، 3 طریقه برای انحلال شرکت وجود دارد که می توانید نسبت به آن اقدام کنید.

  • صادر شدن حکم ورشکستگی شرکت: در این روش نیاز به حکم دادگاه نیست و شما مختار به انحلال شرکت خود هستید.
  • با ارائه حکم دادگاه و مراجعه به مامورین قضایی: در این حالت انحلال شرکت اجباری بوده و دادگاه حق صادر کردن حکم انحلال آن را دارد. البته طی یک مدت 6 ماهه، شرکت می تواند دلایل و مدارک خود را مبنی بر عدم انحلال شرکت ارائه کند و در غیر این صورت حکم انحلال صادر می گردد.
  • بنابر تصمیم شرکاء شرکت: در صورتی که سهام داران شرکت تصمیم بر منحل شدن آن را داشته باشند، می توانند با ارائه دلایل منطقی و مراجعه به یکی از دفاتر ثبت و انحلال شرکت، اقدام به این کار کنند. لازم به ذکر است که انحلال شرکت توسط شرکاء شرکت کاملا اختیاری است.

با توجه به مواردی که گفته شد، شرایط انحلال شرکت متفاوت می باشد. به عنوان مثال، در رابطه با شرکت های خارجی و شعب مربوطه آن ها، موسسات خاصی هستند که موظف به انجام امور انحلال شرکت می باشند.

شرایط انحلال شرکت - مراحل انحلال شرکت

انحلال شرکت بر اساس تصمیم شرکاء

همان طور که شرکاء در هنگام ثبت شرکت حق تصمیم گیری دارند، در زمان انحلال نیز می توانند دلایل خود را بیان کنند. در این حالت تمام شرکاء طی جلسه ای در مورد انحلال شرکت یک تصمیم واحد گرفته و فرآیند آن را به صورت قانونی عملی می کنند.

گاهی ممکن است یکی از شرکاء قصد انحلال شرکت را داشته باشد که در این حالت نیز امکان منحل شدن شرکت وجود دارد. اما قانون در این مورد استثنائاتی را برای جلوگیری از سوء استفاده افراد در نظر گرفته است.

شما می توانید در زمان عقد قرارداد و اساسنامه شرکت مشخص کنید که شرکاء به تنهایی حق منحل کردن شرکت را ندارند.

منحل شدن شرکت به دلیل حذف یکی از شرکاء

از آنجائیکه برای تشکیل شرکت حداقل دو نفر لازم است ، هر دو شخص باید در تمام مراحل با مشورت با یکدیگر تصمیم گیری کنند. اما اگر یکی از شرکاء به هر دلیلی دست از شراکت بردارد شرکت منحل خواهد شد.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که در انحلال شرکت تاثیر گذار است. به عنوان مثال ممکن است نوع شرکت، موضوع شرکت، مدت انقضای شرکت و ورشکستگی آن نیز باعث انحلال شرکت شود.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد: مالیات شرکت ها

انحلال شرکت نظر به دلایل موجه شرکاء

منحل شدن شرکت ممکن است با توجه به تصمیم یکی از شرکاء صورت گیرد. این امر در صورتی امکان پذیر است که دلایل قابل قبولی را به دادگاه ارائه شود. یکی از دلایلی که می تواند باعث انحلال شرکت شود ، قانونی نبودن فعالیت شرکت است که با توجه به مدارک و مستندات حکم انحلال شرکت صادر می شود.

از دلایل دیگری که باعث منحل شدن شرکت می شود موارد زیر است:

تغییر موضوع فعالیت شرکت: اگر موضوع شرکت با نوع فعالیت آن مطابقت نداشته باشد، طبیعتا شرکت منحل می شود.

ختم انقضاء شرکت: اگر مدت زمان فعالیت یک شرکت معین باشد، در صورت اتمام آن، شرکت اجازه فعالیت را نخواهد داشت و منحل می شود.

شرایط انحلال شرکت - نیکان حسابرس

شرایط انحلال شرکت سهامی خاص

شرایط انحلال شرکت با توجه به نوع شرکت و فعالیت آن ها متفاوت می باشد و شرایط خاصی دارد. مراحلی که در ادامه به شما بیان می کنیم، برای منحل کردن یک شرکت سهامی خاص الزامی است.

در قدم اول، تمام شرکاء شرکت باید نسبت به منحل شدن شرکت اتفاق نظر داشته باشند. در صورتی که یکی از شرکاء اقدام به این تصمیم می گیرد، باید دلایل خود را ارائه کند.

پس از تصمیم گیری اولیه، یک جلسه مبنی بر انحلال شرکت برگزار شده و تایید کلیه سهامداران شرکت اخذ می شود. اگر یکی از افراد در جلسه حضور نداشته باشد می توانید از طریق آگهی دعوت به روزنامه های کثیر الانتشار اقدام کنید.

از بین افراد حاضر در جلسه یک تن به عنوان مدیر تصفیه تعیین می گردد و موافقت نهایی ایشان در رابطه با انحلال شرکت الزامی است. پس از اتخاذ تصمیم نهایی باید از طریق سامانه اداره ثبت مراحل اداری انحلال شرکت را انجام دهید. در این مرحله باید صورتجلسه تنظیم شده را در سامانه بارگذاری کرده و با ارسال آن به مراجع مربوطه منتظر صدور حکم دادگاه باشید.

معمولا نتیجه نهایی بعد از پنج الی ده روز صادر می شود و مراحل مربوط به امضاء مدارک، دریافت آگهی و ثبت آن در روزنامه ها توسط مدیر تصفیه انجام می شود.

برای مشاوره مالیاتی و انجام امور مربوط به انحلال شرکت می توانید با شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس تماس بگیرید.

نسبت به مطالعه ی مقاله ی مالیات بر تراکنش های بانکی اقدام کنید چراکه در افزایش اطلاعاتتان به بهترین شکل تاثیر دارد.

انحلال شرکت مسئولیت محدود

مراحلی که برای انحلال شرکت مسئولیت محدود باید انجام دهید با بعضی از مراحل انحلال شرکت های سهامی خاص مشابه است. اما با این حال تفاوت هایی هم وجود دارند که در ادامه به آن می پردازیم.

در فرآیند انحلال شرکت مسئولیت محدود، امکان دارد که مدیر تصفیه از شرکاء نباشد. ولی در این حالت باید مدارک خود را جهت تایید به اداره ثبت ارسال کند.

تفاوت دیگری که وجود دارد این است که زمان معینی که جهت اقدام به انحلال شرکت مشخص نشده است. پس از ارائه درخواست انحلال شرکت، تمام اوراق باید توسط شرکاء امضاء و تایید شود.

در مواردی که بعضی از شرکاء شرکت از سهم بالای 50 درصد برخوردار هستند، با امضاء آن اشخاص امکان انحلال شرکت وجود دارد.

پیگیری فرآیند انحلال شرکت با شرکت حسابداری نیکان حسابرس

انحلال شرکت از موضوعاتی است که تمام شرکت ها باید نسبت به آن محتاط باشند. در صورت مواجهه با این مسئله بهتر است با یک موسسه حسابداری مالیاتی متخصص مشاوره کنید تا شما را در زمینه آگاهی از شرایط انحلال شرکت راهنمایی کند.

شرکت حسابداری نیکان حسابرس، با سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات مالیاتی ، مشاوره مالیاتی، پیگیری پرونده های مالیاتی و غیره فعالیت می کند. هدف این شرکت این است تا با انجام امور مالیاتی برای تمام شرکت های حقیقی و حقوقی، اعتماد و رضایت شما را جلب کند.

صفر تا صد امور مالیاتی خود را به ما بسپارید.

نوشته پیشین
تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی چگونه است
نوشته بعدی
محاسبه مالیات با ضرایب مالیاتی در سال 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید