حسابرسی مدارک ناقص

شرایط حسابرسی مدارک ناقص در سال 1401

افرادی که به عنوان حسابدار وارد عرصه حسابرسی می شوند وظیفه دارند تمام محاسبات را انجام دهند و مسئول صحیح و یا غلط بودن آن ها باشند.

به همین سبب مسئولیت تمامی خطاها و کل عملیات های مالی شرکت را به دوش می کشند. این اتفاق زمانی سخت خواهد شد که حسابرسی مدارک ناقص به صورت درست انجام نپذیرد.

مدارک ناقص

حسابرسی مدارک ناقص در حسابداری دو حالت دارد. در اولین مورد این حالت شامل مدارکی می باشد که از لحاظ اطلاعاتی ناقص باشند یعنی قابل بررسی نیستند.

همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم در مباحث مالیاتی و رسیدگی به دفاتر در صورت وجود چنین مدارکی دفاتر رد خواهند شد. به همین دلیل حسابدار ملزم است که مدارک و اسناد را از لحاظ مثبت بررسی کند و در صورتی که مدارک و اسناد مورد تایید نباشند مجددا درخواست تکمیل مدارک کند.

اگر صورت حساب خرید و فروش پس از ارزش افزوده محاسبه گردد فاقد اعتبار می باشد. این موضوع را در نظر بگیرید که شرکتی مدارک خود را در دسترس ندارد، در صورتی که اطلاعات میزان فروش و اطلاعات مشتریان در دست نباشد در این مواقع چگونه باید سود و زیان را محسابه کنید؟ میخواهیم بیشتر به این موارد بپردازیم.

برای این کار موارد مختلفی بررسی خواهد شد که در قدم اول ارسال لیست برای بدهکاران و درخواست صورت حساب از آن ها است و سپس اطلاعات و فاکتورهای موجود در لیست مشتریان را نزد خود نگهداری کنید.

راهکار دیگر موجودی و حواله ها را بررسی نمایید و از خروجی این اطلاعات، میزان فروش را مقایسه کنید. برای مشاهده دقیق تسویه حساب های فاکتور از پرینت بانکی کمک بگیرید.

حسابرسی مدارک ناقص - مشاوره مالیاتی

محاسبه فروش ناخالص

برای این کار می توانیم به دو صورت عمل کنیم.

  • افزایش و کاهش ناخالص اسناد

برای محاسبه وجه نقدی که دریافت شده است، باید باقی مانده مطالبات اوایل سال از مبالغ مشتریان کسر شود. و از طرف دیگر مطالبات پایان سال نشان می دهد که فروش سال جاری چقدر بوده که مبالغ آن ها دریافت نشده است.

  • ثبت اشتباه اطلاعات اشخاص

در مورد حسابرسی مدارک ناقص ، ثبت ناقص یا اشتباه این اطلاعات در مواقع رسیدگی مالیاتی بیشتر به چشم می آید. چنانچه مشخصاتی به اشتباه در حساب ها درج کرده باشید و با مشخصات سایر شرکت ها برابری کند، آن شرکت دچار مشکل شده و در زمان رسیدگی، شما باید عدم تطابق اطلاعات مربوط به شرکت خود را اثبات نمایید که زمان بیشتری را از شما خواهد گرفت.

بیشتر بدانید: آشنایی با معافیت مالیاتی

اطلاعات مورد نیاز دریافتی از اشخاص

  • نام و نام خانوادگی در رابطه با افراد و نام شرکت و رابطه آن با اشخاص حقوقی
  • شماره ملی و شناسنامه افراد و همچنین شماره ثبت و شناسه ملی شرکت ها
  • نام مدیرعامل شرکت و سهامداران
  • تاریخ تولد افراد و تاریخ ثبت شرکت ها
  • شماره تماس افراد
  • آدرس دقیق به همراه کدپستی

تهیه صورت های مالی

معمولاً موسسات و واحدهای تجاری کوچک اغلب به دلیل عدم اقتصادی بودن سیستم های حسابداری و عدم بکارگیری آن مدارک و اسناد و همچنین فعالیت های مالی خود را نگهداری نمی کنند.

واحدهای تجاری که به این شکل و با حداقل مستندات مشغول به فعالیت هستند، برای تهیه و تنظیم صورت مالی و اظهارنامه از حسابداران کمک می گیرند.

و آن ها نیز با بررسی اطلاعات ضروری و بر اساس سیستم دو طرفه شروع به تجزیه و تحلیل مدارک کرده و پس از آن صورت مالی و اظهارنامه مالیاتی را تنظیم کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می کنیم مقاله تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401 را نیز مطالعه کنید.

محاسبه سود خالص

این حساب ها با سود خالص و سرمایه گذاری انجام شده افزایش می یابد و از طریق زیان خالص و پرداخت هایی که به صاحبان سرمایه صورت می پذیرد، کم می شود.

در چنین مواقعی اگر مانده حساب در ابتدا و پایان دوره و برداشت ها و سرمایه گذاری های دوباره مشخص شده باشد، با تطابق تغییرات حقوق مالکان سرمایه می توان سود یا زیان را به دست آورد.

حسابرسی مدارک ناقص - شرکت نیکان حسابرس

تهیه و تنظیم ترازنامه

واحدها و موسسات تجاری که از سیستم یک طرفه برای ثبت فعالیت های خود استفاده می نمایند، برخی اطلاعات مهم خود را از جمله دریافت های نقدی، چک هایی که صادر شده اند را در دفاتر ثبت می کنند.

در این صورت با استفاده از برخی اطلاعات موجود، ترازنامه مالیاتی شرکت مشخص خواهد شد که روش محاسبه آن را توضیح می دهیم.

  • موجودی بانکی: با بررسی سوابق صورت حساب بانکی در دفاتر واحدهای تجاری مشخص خواهد شد.
  • موجودی: موجودی ها از طریق شمارش سنجش اندازه گیری  و طبق فاکتورهای خرید قیمت گذاری خواهند شد.
  • بدهی: از طریق رسیدگی به فاکتورهای پرداخت نشده خرید، بررسی حساب فروشندگان و سابقه اسناد پرداختی مشخص می شوند.
  • سرمایه: پس از مشخص شدن دارایی و بدهی هر زمانی که لازم باشد مبلغ سرمایه از اختلاف بین دارایی و بدهی بدست می آید. در برخی موارد اطلاعات کم می باشد و نمی توان آن ها را در سیستم دو طرفه اجرا کرد.

شرکت نیکان حسابرس،بهترین مشاوره مالیاتی شما

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد، به این نتیجه خواهیم رسید.که بهره گیری از مشاورین مالیاتی به کاهش هزینه مالیات و تنظیم امور حسابداری مالیاتی کمک بسیاری می کند. برای اینکه از انجام صحیح کارهای مالیات شرکت خود مطمئن شوید.بهتر است آن را به یک شرکت مشاور مالیاتی واگذار کنید.

شرکت حسابداری مالیاتی نیکان حسابرس با چندین سال تجربه در زمینه خدمات مالیاتی و حسابداری ، هر گونه خدمات.مشاوره ، تنظیم پرونده های مالیاتی ، مالیات بر شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده و غیره را در کمترین زمان برای شما انجام می دهد.

نیکان حسابرس بر پایه دانش و تخصصی که دارد مفتخر است تا در جهت کمک و افزایش آگاهی شما از امور مالیاتی شما را راهنمایی کند.

نوشته پیشین
محاسبه مالیات با ضرایب مالیاتی در سال 1401
نوشته بعدی
در مورد حسابرسی عملیاتی بیشتر بدانید

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید