حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری مالیاتی فرایندی از کار حسابداری است که با رعایت اصول حسابداری صورت‌های مالی عمومی را مورد بررسی قرار نمی‌دهند، بلکه به اسناد و مدارکی می‌پردازد که مرتبط به مالیات است و بر مدیریت پرداخت‌ها تمرکز دارد.

به عبارتی می‌توان بیان کرد که حسابداری مالیاتی به اموری که به آنها مالیات تعلق می‌گیرد، می‌پردازد تا با بررسی آنها میزان مالیات سالیانه را برآورد کند. در نهایت بتواند اظهارنامه مالیاتی را با توجه قوانین مالیاتی در زمان مشخص به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهد.

در واقع حسابداری مالیاتی، بررسی امور مالی است که توسط حسابداران مالیاتی یا شرکت‌های حسابداری مالیاتی انجام می‌شود تا صاحبان کسب و کار مالیات‌های خود را به درستی ثبت کنند. در این نوع حسابداری دستورالعمل‌های قانونی دنبال می‌شود و اظهارنامه مالیاتی را ارائه می‌کنند.

در حسابداری مالیاتی به کارهای از قبیل جمع آوری فرم‌های مالیاتی و ردیابی اسناد مشتری، شناسایی اعتبارات مالیاتی بالقوه و تهیه گزارش های مالیاتی پرداخته می‌شود.

عناصر حسابداری مالیاتی

دو مورد اصلی وجود دارد که باید در حسابداری مالیاتی شناسایی شوند که عبارت است از:

بدهی سال جاری: این مورد بر اساس مالیات بر درآمد قابل پرداخت یا قابل استرداد برای سال مالیاتی فعلی مورد نظر است.

بدهی سال آینده:  باید در مورد بدهی های آینده از قبل برنامه ریزی کرده و پرداخت های مالیاتی را برآورد کنید.

خدمات حسابداری مالیاتی

ـ ارائه اظهارنامه‌ها، پرداخت‌ها، گزارش‌ها را تهیه و نگهداری پایگاه داده مالیاتی

ـ ارائه راه‌حل‌های مالیاتی برای مسائل پیچیده مالیاتی یا خطاهای ناشی از پرونده های مالیاتی نادرست

ـ شناسایی پس‌انداز مالیاتی قانونی و ارائه و پیشنهاد راهکارهایی برای بهبود سود

ـ ارائه کامل قوانین مالیاتی

ـ مشاوره به مدیریت در مورد تأثیر بدهی‌های مالیاتی و استراتژی‌های شرکت یا قوانین مالیاتی جدید

ـ هماهنگی و آماده‌سازی مالیات برون‌سپاری شده

ـ تهیه دقیق گزارش مالیاتی فصلی و سالانه

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با مراحل حسابرسی اجتماعی پیشنهاد می‌شود.

حسابداران مالیاتی

ارائه خدمات توسط شرکت‌های حسابداری

خدمات ذکر شده توسط حسابداران مالیاتی ارائه می‌شود. حسابدار مالیاتی می‌توانند در شرکت‌های حسابداری یا دپارتمان‌های حسابداری در شرکت های بزرگ یا به عنوان بخشی از تیم مالی برای یک تجارت کوچک کار کنند.

ویژگی‌های حسابداران مالیاتی

وظیفه اصلی حسابداران مالیاتی این است که اطمینان حاصل کنند که صاحبان کسب و کار مالیات خود را به طور مناسب برای جلوگیری از جریمه ثبت می‌کنند.

شرکت‌های حسابداری توسط حسابداران مالیاتی خود اسناد پیچیده مالیاتی و فرم‌های دولتی را پردازش می‌کنند و به طور مناسب فعالیت‌های تجاری را مستند می‌کنند تا تهیه اظهارنامه مالیاتی سالانه را آسان‌تر کنند. حسابداران مالیاتی سوابق شرکت را برای شناسایی و تصحیح هرگونه اشتباه یا منبع اسناد مفقود حسابرسی می‌کنند. بنابراین آنها یک برنامه پرداخت مالیات ایجاد می‌کنند و به مدیریت بودجه مالیاتی شرکت یا سازمان‌ها کمک می کنند.

همچنین حسابداران مالیاتی یک موقعیت نظارتی و مشاوره‌ای دارند که در آن سیاست‌های شرکت‌ها را برای صرفه‌جویی در مالیات توصیه می‌کنند. آنها در مورد قوانین مالیاتی تحقیق می‌کنند و در مورد بدهی‌های مالیاتی بالقوه در صنعت خود به روز می مانند.

برخی از ویژگی حسابداران مالیاتی موفق عبارت است از:

اجتماعی و ارتباط خوب: یک حسابدار مالیاتی باید بتواند مقررات پیچیده مالیاتی را به روشی ساده و واضح برای افراد غیرمتخصص توضیح دهد تا آنها بتوانند به راحتی درک کنند.

مسلط بر دانش حسابداری: اگرچه لازم نیست یک حسابدار مالیاتی یک نابغه ریاضی باشد، اما او با اعداد کار می‌کند، بنابراین باید کار کردن با اعداد را به راحتی بداند و اصول حسابداری را رعایت کند.

مدیریت زمان: حسابدار مالیاتی بودن به این معنی است که مهلت‌های خاصی وجود دارد که باید رعایت شود. یک حسابدار مالیاتی باید بتواند وظایف را اولویت‌بندی کند و مسئولیت حجم کاری حرفه‌ای را بر عهده گیرد.

ارائه‌دهنده راه‌حل: یک حسابدار مالیاتی عالی باید بتواند مسائل را حل کند و در تفکر خود خلاق باشد. برای مثال ممکن است یک شرکت نیاز به کاهش میزان مالیات پرداختی خود داشته باشد، بنابراین این مورد به حسابدار مالیاتی بستگی دارد که بداند با استناد بر چه قانون و مدرکی و با استفاده از چه راهکارهایی می‌تواند میزان مالیات شرکت موردنظر را کاهش دهد.

جزیی‌نگر: مقررات در قانون مالیات دقیقاً به معنای آن چیزی است که می گوید، یک حسابدار مالیاتی باید به تک تک کلمات قانون توجه کند.

سامان‌دهنده مسائل: یک حسابدار مالیاتی در طول حرفه خود با مسائل و وظایف پیچیده بسیاری روبرو خواهد شد، بنابراین سازماندهی خوب و توانایی انجام آنها به طور روشمند یک مهارت ضروری است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله اهمیت حسابداری مالیاتی برای شرکت ها پیشنهاد می‌شود.

حسابدار مالیاتی

وظایف حسابدار مالیاتی

یک حسابدار مالیاتی مسئول کمک به شرکت‌ها در مورد صورت‌های مالی و مالیات بر درآمد آنها است. این متخصصان واجد شرایط به تحقیق، مطالعه و تفسیر قانون مالیات می پردازند. کار آنها شامل تهیه پرداخت‌ها، شناسایی پس انداز مالیاتی و تجزیه و تحلیل مسائل مالیاتی است.

ـ ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، پرداخت‌ها، مدارک لازم و گزارش‌ها

ـ ارزیابی و تحقیق در مورد مسائل مالیاتی دشوار برای شناسایی راه‌حل

ـ مدیریت و نگهداری بانک اطلاعات مالیاتی شرکت

ـ شناسایی پس‌انداز مالیاتی قانونی و ارائه و پیشنهاد راهکارهایی برای بهبود سود

ـ ارائه کامل قوانین مالیاتی

ـ ارزیابی قوانین مالیاتی و ارائه راهکارهایی برای کاهش مالیات

ـ تهیه گزارش مالیاتی ماهیانه و سالانه دقیق

الزامات حسابدار مالیاتی

ـ تسلط کامل بر دانش عمیق حسابداری و اصول و فرایندهای حسابداری

ـ توجه ویژه به جزییات با مهارت های تحلیلی عالی

ـ مهارت‌های ارتباط نوشتاری و کلامی برجسته

خدمات حسابداری و مالیاتی

شرکت حسابداری نیکان حسابرس، با چند سال سابقه در سازمان امور مالیاتی و با استفاده از نیروی متخصص و باتجربه در زمینه حسابداری، تمام خدمات حسابداری و مالیاتی شرکت‌ها، مالیات حقیقی، حسابداری مالیاتی، لایحه مالیات و صرفه جویی مالیاتی را برای شما انجام می‌دهد.

تیم متخصص نیکان حسابرس، با مشاوره رایگان شما را در راستای افزایش آگاهی از امور مالیاتی راهنمایی می‌کنند تا از پرداخت جریمه‌های مالیاتی شما جلوگیری کنند.

نوشته پیشین
سپرهای مالیاتی برای مشاغل کوچک
نوشته بعدی
معافیت مالیاتی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید