تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی

تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی چگونه است

تمام اشخاصی که صاحب تجارت هستند و ملزم به پرداخت مالیات می باشند،.حتما با مشکلات مالیات های سنگین مواجه شده اند. به همین دلیل باید نسبت به اعتراض محاسبه مالیات اقدام کنند. برای این کار تنظیم یک دفاعیه مالیاتی الزامی است. در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی با شما صحبت کنیم. تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

دفاعیه مالیاتی چیست؟

صاحبان تجارت که بنا به دلایلی مجبور به پرداخت مالیات های سنگین می شوند، می توانند برای دفاع از حقوق مالیاتی خود لایحه ای را تنظیم کنند. بدین ترتیب، سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد تا انواع مالیات را تشخیص داده.و بر اساس مدارک و میزان درآمد شخص اقدامات لازم و قانونی را انجام دهد.

ممکن است میزان مالیات تعیین شده.و محاسبه آن دچار خطا شده باشد.و حقوق مودیان پایمال شود. خوشبختانه در قانون مالیات امکان ثبت اعتراض برای مودیان فراهم شده است.تا نظر به مدارک و شواهد درخواست وصول هزینه اضافی کنند.

تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی

زمانی که با مشکلات جرایم مالیاتی مواجه می شوید تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی به شما کمک خواهد کرد. شما می توانید این کار را از طریق وکلای حقوقی و کارشناسان مالیاتی پیش ببرید. مطمئن شوید که تمام مراحل به صورت قانونی انجام شده.و منافع شما در نظر گرفته شود.

سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به قوانین مالیات های مستقیم به درخواست مودیان رسیدگی کرده و از نتایج آن گزارش کاملی را ارائه می دهد. به عبارت دیگر گزارش ارائه شده همان برگه تشخیص مبلغ مالیاتی است.که توسط شخص پرداخت می شود. در ادامه به توضیح هر مرحله خواهیم پرداخت.

نسبت به مطالعه ی مقاله ی مالیات بر تراکنش های بانکی اقدام کنید چراکه در افزایش اطلاعاتتان به بهترین شکل تاثیر دارد.

تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی - نیکان حسابرس

بررسی گزارش مالیاتی توسط مودی

گزارشی که کارشناسان امور مالیاتی در مورد وضعیت پرداخت مالیات و میزان درآمد شخص ارائه می کند باید توسط مودی مورد مطالعه قرار گیرد. در صورت مغایرت با بخشنامه های قانون مالیات مستقیم، مودی می تواند لایحه دفاعیه مالیاتی را تنظیم کند.

اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید بهتر است با مشاوران مالیاتی مشورت کنید تا از تنظیم درست لایحه مطمئن شوید.

در مورد شرایط ثبت اعتراض مالیاتی بیشتر بدانید.

رسیدگی به لایحه مالیاتی

پس از تنظیم لایحه مالیاتی باید آن را به هیئت حل اختلاف تحویل دهید تا مورد بررسی قرار بگیرد. حضور تمام نمایندگان مربوطه در جلسه الزامی است و در صورت عدم حضور یکی از اعضای جلسه، مودی باید لایحه دفاعیه را کتبا ارائه کند و با دریافت رسید آن درخواست تجدید نظر را مجددا ثبت کند.

در جلسه حل اختلاف مالیاتی معمولا یک قاضی، یک نماینده اداره امور مالیاتی و یک نماینده مورد تایید مودی حضور دارند. شخص مودی می تواند یک فرد شاغل از اداره های تعاون، حسابداران رسمی، صنایع و معادن و غیره را به عنوان نماینده خود معرفی کند.

تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی اشخاص حقیقی

تنظیم دفاعیه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است و هر کدام باید نظر به مدارک مربوطه اقدام به این کار کنند. اشخاص حقیقی به منظور تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی باید یک وکیل برای خود تعیین کنند تا امور مالیاتی را انجام دهد.

تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی برای اشخاص حقیقی می تواند حالت های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شخص حقیقی زنده باشد و برای انجام امور مالیاتی خویش کسی را به عنوان وکیل تعیین نکرده باشد، باید شخصا لایحه را تنظیم کرده و به مراجع مربوطه ارائه دهد.

در صورتی که شخص توانایی پیش بردن مراحل اداری را ندارد.می تواند این کار را به قیم خود واگذار کند.

در حالت بعدی ممکن است شخص به اختیار خود بخواهد روند انجام کار را به نماینده و وکیل خود بسپارد. بدین ترتیب وکیل قانونی مودی با توجه به منافع موکل خود و مدارک دست داشته خود می تواند لایحه دفاعیه مالیاتی را تنظیم کرده و از حق و حقوق وی دفاع کند.

در بعضی مواقع ممکن است شخص در قید حیات نباشد که در چنین حالتی ورثه شخص می تواند به عنوان نماینده وی اقدام به تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می کنیم مقاله شرایط مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401 را نیز مطالعه کنید.

تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی برای اشخاص حقوقی

علی رغم اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی دلالت بر شرکت ها و سازمان ها می کند که برای تنظیم لایحه دفاعیه با حالت های متفاوتی ممکن است مواجه شوند.

هر شرکت حقوقی می تواند از طریق مدیر عامل شرکت یا یک تن از اعضای هیئت مدیره اقدام به تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی کنند. به این منظور هر نوع مدارک و مستندات لازم مربوط به مالیات شرکت در صورت مغایرت با قانون مالیاتی باید ضمیمه درخواست شما باشد.

در صورتی که شرکت شما با ورشکستگی مواجه نشده باشد،.وکیل شرکت نظر به حق اختیار تعیین شده می تواند.برای تنظیم دفاعیه مالیاتی اقدام کند.

شرکت شما با داشتن یک وکیل متخصص و با تجربه حتما در هیئت حل اختلاف رأی مثبت گرفته.و می توانید از حق مالیاتی خودتان دفاع کنید.

حالت دیگری وجود دارد که شرکت حقوقی با ورشکستگی مواجه شده.ولی تسویه حساب نهایی انجام نشده است. در چنین حالتی مدیران شرکت توانایی تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی را دارند.و می توانند جهت بررسی شکایت مدارک لازم را به اداره مالیات تحویل دهند.

تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی - دفاعیه مالیاتی

نکات نوشتاری هنگام تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی

نگارش دفاعیه مالیاتی باید بر اساس دستورالعمل های نگارش زبان فارسی انجام شود تا از خوانایی کاملی برخوردار باشد. برخی از نکات مهم برای نگارش دفاعیه قرار ذیل است:

  • از نوشتن مطالب تکراری خودداری کنید.
  • تا حد امکان خلاصه بنویسید.
  • استناد به نظریات و تصمیمات
  • موضوع طرح اعتراض را به وضاحت بیان کنید.
  • استناد دادن به قوانین مربوط به.شورای عالی و دیوان عدالت
  • مشخص کردن موضوع شکایت

مزایای ارائه لایحه دفاعیه مالیاتی

در صورت درخواست اعتراض مالیاتی، شخص مودی می تواند شخصا لایحه را تنظیم کرده و به هیئت تحویل دهد. اما امکان حضور مودی در جلسه امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین مراحل پیگیری از طریق لایحه دفاعیه صورت می گیرد.

شخص مودی یک بار دفاعیات خود را به صورت شفاهی در جلسه بیان می کند و بعد از ترک جلسه، توسط اعضای هیئت مجددا مورد بررسی قرار می گیرد.

نکات مهم در رابطه با لایحه دفاعیه مالیاتی

در دفاع از حقوق مالیاتی خود، لایحه مالیاتی مهم ترین بخش است. به همین دلیل، باید نکات مهمی را هنگام تنظیم آن در نظر بگیرید. اول اینکه از برگه تشخیص صادر شده از سوی سازمان مالیاتی یک نسخه رونوشت تهیه کنید.تا بر اساس آن لایحه را ترتیب دهید.

سپس با توجه به گزارش رسیدگی، اظهارنامه های ارسالی و مدارک خود را مطالعه کنید. در صورت یافتن مدرک و شواهد مبنی بر دفاع خود در برابر سازمان امور مالیاتی می توانید.ادامه مراحل پیگیری را انجام دهید.

لایحه دفاعیه مالیاتی باید به صورت خوانا، واضح و خلاصه نوشته شود. در غیر این صورت از سوی اعضای هیئت حل اختلاف مورد بررسی قرار نمی گیرد.

دفاعیه مالیاتی بهترین راه کاهش جرایم مالیاتی

شرکت حسابداری نیکان حسابرس با سابقه چندین ساله افتخار دارد تا شما را در زمینه خدمات مالیاتی از قبیل مشاوره مالیاتی، مالیات بر شرکت ها، تنظیم اظهار نامه مالیاتی و غیره راهنمایی کند. هدف این مجموعه این است که با ارائه راهکارهای قانونی از افزایش جریمه های مالیاتی جلوگیری کند.

نوشته پیشین
در مورد مالیات بر درآمد حقوق بیشتر بدانید
نوشته بعدی
شرایط انحلال شرکت در سال 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید