جرایم مالیاتی

بررسی جرایم مالیاتی با نیکان حسابرس

جرایم مالیاتی مربوط به کسانی می شود که در انجام امور تعیین شده مربوط به پرداخت مالیات بر اساس قانون مالیات کشور سهل انگاری می کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مالیات و جرایم مالیاتی بیشتر آشنا سازیم و بتوانید اطلاعات کافی در این مورد بدست آورید.

مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که همه مردم در راستای بهره برداری از امکانات و منابع یک کشور موظف اند آن را پرداخت کنند که  این کار سبب می شود که توانایی های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.

در اصل مالیات انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سود‌ها را دولت فراهم ساخته ‌است.

دلیل پرداخت مالیات

مالیات توسط یک سازمان دولتی به منظور تأمین هزینه های دولت و مخارج مختلف عمومی بر مالیات دهندگان (شخصیت حقیقی یا حقوقی) تحمیل می شود. عدم پرداخت، همراه با فرار یا مقاومت در برابر مالیات، مجازات قانونی دارد. مالیات ها شامل مالیات های مستقیم یا غیرمستقیم است.و ممکن است به صورت پولی یا معادل نیروی کار پرداخت شود. اولین مالیات شناخته شده در مصر باستان در حدود 3000 تا 2800 قبل از میلاد صورت گرفت.

اکثر کشورها یک سیستم مالیاتی دارند تا برای نیازهای عمومی، مشترک یا مورد توافق ملی و برای وظایف دولت پرداخت کنند. برخی نرخ ثابتی از مالیات بر درآمد سالانه شخصی وضع می‌کنند، اما اکثر مالیات‌های مقیاس بر اساس براکت‌هایی از مقادیر درآمد سالانه تصاعدی هستند.

اکثر کشورها بر درآمد افراد و همچنین بر درآمد شرکت ها مالیات می گیرند. کشورها یا واحدهای فرعی اغلب مالیات بر ثروت، مالیات بر ارث، مالیات بر دارایی، مالیات بر هدیه، مالیات بر دارایی، مالیات فروش، مالیات استفاده، مالیات بر حقوق، عوارض و یا تعرفه ها را نیز اعمال می کنند.

جرایم مالیاتی - نیکان حسابرس

 انواع مالیات- مالیات مستقیم

نوع مالیات در هر کشوری فرق می کند در ایران ما دو نوع مالیات داریم: مالیات مسقیم و مالیات غیر مستقیم

مالیات مستقیم مالیاتی است که شخص یا سازمان مستقیماً به نهادی که آن را وضع کرده است می پردازد. به عنوان مثال، یک مالیات دهنده فردی، مالیات مستقیم به دولت برای اهداف مختلف، از جمله مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی، مالیات بر دارایی های شخصی، یا مالیات بر دارایی ها می پردازد.

مالیات بر شرکت و درآمد: بر اساس دسته های مالیاتی که توسط اداره مالیات بر درآمد تعریف شده است، از همان شخص اخذ و پرداخت می شود. اگر شخصی در خارج از کشور زندگی می کند ولی در داخل کشور درآمد دارد باید مالیات درآمد خود را پرداخت کند.

مالیات بر ثروت و ارث: از ارزش اموالی که شخص در اختیار دارد اخذ می شود. در صورت شخص متوفی مالی از خود جا می گذارد باید مالیات بر ارث توسط بقیه پرداخت شود.

مالیات بر هدیه: فردی که هدیه مشمول مالیات را دریافت می کند، مالیات را به دولت می پردازد.

مالیات حق تمبر: اگر شما برای به رسمیت بخشی اسناد خود، تمبر روی آن چسپانیده اید. باید در بدل آن مالیات پرداخت کنید.

بیشتر بدانید: چرا همه کسب و کارها به مشاوره مالیاتی نیاز دارند؟

 انواع مالیات- مالیات غیر مستقیم

مالیات غیرمستقیم توسط یک نهاد در زنجیره تامین (معمولاً یک تولیدکننده یا خرده‌فروش) جمع‌آوری می‌شود و به دولت پرداخت می‌شود، اما به عنوان بخشی از قیمت خرید یک کالا یا خدمات به مصرف‌کننده منتقل می‌شود. مصرف کننده در نهایت با پرداخت بیشتر برای محصول، مالیات را پرداخت می کند.

مالیات بر واردات: مالیات بر واردات در صورتی که شما جنسی را از کشور خارجی وارد میکند و در حقیقت وارد کننده از خارج هستید دولت برای حمایت از تولید داخلی و موارد دیگر از شما مالیات دریافت میکند. عوارض وارداتی که بر کالاهای خارج از کشور وضع می شود و در نهایت توسط مصرف کنندگان و خرده فروشان پرداخت می شود. مالیات بر واردات در اصل از سیاست های کلان بازرگانی و شرایط اقتصادی کشورها پیرو می کند و یکی از راه های درآمدزا بر دولت محسوب می شود.

مالیات بر خدمات و مصرف: دلالت بر هزینه خدمات ارائه شده به مصرف کنندگان دارد. این خود نشانگر این است که هر کسی که کالای بیشتری خرید کند و مصرف کند در نهایت مالیات بیشتر هم پرداخت خواهد کرد. گرچه این نوع مالیات نهایتا به‌وسیله‌ی مصرف‌کننده‌ی نهایی پرداخت می‌‌شود، اما وظیفه‌ی قانونی پرداخت آن به دولت به‌عهده‌ی تولیدکنندگان و فروشندگان است.

مالیات بر ارزش افزوده: مالیات بر ارزش افزوده در حقیقت شامل تمام کالاها و خدماتی می شود که در مقابل پول  در داخل کشور معامله می شوند.

پیشنهاد ما: در مورد حسابرسی عملیاتی بیشتر بدانید.

جرایم مالیاتی

جرایم مالیاتی در حقیقت به کارهایی مانند عدم انجام کار های مقرر در قانون مالیات های مستقیم و عدم تسلیم اظهار نامه مالیاتی اشاره دارد. این کار سبب سلب اعتراض پرداخت کننده نسبت به مالیات برآورده شده می شود.

بر اساس  ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقوقی (شرکتها) موظف هستند.که اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالیاتی از طریق سایت اداره مالیات ارسال نمایند. همچنین اگر اظهار نامه و کد رهگیری را در وقت معین اش ارسال ننماید شامل جریمه معادل 30 درصد مالیات متعلقه خواهد شد.و این جریمه غیر قابل بخشودگی است.

جرایم مالیاتی - حسابداری مالیاتی

انواع جرایم مالیاتی

۱ ـ تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن

۲ ـ اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن

۳ ـ ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده (۱۸۱)

۴ ـ عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات ‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مؤدیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده

۵ ـ تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر به نام خود برخلاف واقع

۶ ـ خودداری از انجام تکالیف قانونی درخصوص تنظیم و تسلیم اظهار نامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‌ ای در سه سال متوالی

۷ ـ استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی

ارائه خدمات حسابداری مالیاتی با شرکت نیکان حسابرس

شرکت نیکان حسابرس با سابقه چندین ساله در زمینه حسابداری مالیاتی، مالیات بر شرکت ها و سایر خدمات مالیاتی فعالیت دارد. ما به شما کمک می کنیم تا از مشکلاتی مانند هزینه سنگین جرایم مالیاتی رهایی پیدا کنید.و بتوانید به بهترین شکل امور مالیاتی خود را نظم دهی و مدیریت کنید.

نوشته پیشین
اهمیت حسابداری مالیاتی برای شرکت ها
نوشته بعدی
قوانین مالیات شرکت ها در سال 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید