اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی و انواع آن

تنظیم اظهارنامه مالیاتی با نیکان حسابرس

تمامی افراد می دانند که مالیات، هزینه هایی است که دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و همچنین تامین مخارج عمومی از قسمت های مختلفی دریافت می کند و تمامی افراد اعم از حقیقی و حقوقی که مشمول مالیات می شوند موظف به پرداخت آن می باشند.

یکی از مسائل مهمی که صاحبان کسب و کار و اشخاصی که فعالیت های اقتصادی دارند، امور مالیاتی می باشد که بر اساس قوانین مالیاتی عدم پرداخت مالیات مشمول جریمه می باشد.

منظور از اظهارنامه مالیاتی

اشخاصی که مشمول مالیات می باشند باید این اظهارنامه مالیاتی را براساس عملکردی که داشته اند پر کنند و پس از آن به سازمان امور مالیات ارائه دهند. اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند در این اظهارنامه ها اطلاعاتی همچون درآمدها، دارایی، هزینه ها، سرمایه، بدهی های مالیاتی خود را  وارد کنند. باتوجه به مطالب گفته شده اظهارنامه مالیاتی گزارش کاملی از درآمدها و هزینه های مورد نیاز وزارت دارایی می باشد.

انواع اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه ها نیز انواع متفاوتی دارند که باتوجه به فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که عبارت است از:

اظهارنامه مالیاتی بر عملکرد مشمول حقیقی

بخش بزرگی از مالیات دهندگان کشور مربوط به این نوع اظهارنامه می باشد که براساس نوع و حجم فعالیتی که دارند در گروه های مختلفی تقسیم می شوند که براساس قوانین هر گروه مالیات مربوط به خود را پرداخت می کند. مهلت اظهارنامه ها را نیز سازمان امور مالیات اعلام می کند ولی معمولاً آخرین موعد تسلیم اظهارنامه های مالیاتی اواخر خرداد ماه می باشد.

نکته ای که در مورد اظهارنامه ها وجود دارد براساس تبصره جدید سازمان امور مالیاتی باتوجه به شیوع ویروس کرونا، ارائه اظهارنامه های سال 98 با یک ماه تاخیر ینی در تیر ماه سال 99 تسلیم شد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله قوانین مالیات شرکت ها در سال 1401 پیشنهاد می‌شود.

اظهارنامه-مالیات

مودی حقوقی

طبق ماده 110 قانون مالیات کشور تمامی شرکت ها و اشخاص حقوقی که نامشان در ثبت شرکت به ثبت رسیده شده باشد موظف هستند حق مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نمایند. این دسته از افراد نیز موظف می باشند تمامی اطلاعات مالی خود چه سود و زیان و چه درآمد و هزینه ها را در اظهارنامه مالیاتی ثبت و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

 اظهارنامه مالیات بر ارث

یکی دیگر از اظهارنامه های مالیاتی، مالیات بر ارث می باشد. ممکن است مشاهده کرده باشید که پس از فوت شخصی، ثروت و دارایی به وراث می رسد و براساس قانون بین وراث تقسیم می شود. براساس قانون مالیات، اشخاصی که ارث به آن ها تعلق می گیرد مشمول مالیات بوده و لازم است که حق مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نمایند.

این نوع مالیات جزء مالیات های مستقیم به شمار می رود که فرم های مخصوصی در سازمان امور مالیاتی دارد، این نوع مالیات خود نیز به دو دسته تقسیم بندی می شود:

مالیات بر دارایی می باشد که پس از مرگ شخصی به جا می ماند و امکان دارد به وراث برسد یا نرسد همچون زمانی که شخص فرزندی برای وراثت ندارد که در این مورد نیز باید مالیات پرداخت شود و مورد دیگیری نیز مالیات بر ارث مستقیم می باشد به این معنی که دارایی که پس از مرگ فرد به طور مستقیم به ورثه ها می رسد. این امکان وجود دارد که مالیات بر ارث به صورت یک جا و یا جداگانه پرداخت شود.

مالیات املاک و مستغلات

املاک و مستغلات هم در حوزه های خرید و فروش و هم اجاره مشمول مالیات می باشند، اظهارنامه های املاک و مستغلات می بایست توسط مودی و هنگام خرید و فروش و یا اجاره ملک به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه شود.

نکته ای که در مالیات بر اجاره باید مد نظر داشت این است که در قراردادهای دسته اول اظهارنامه بر عهده مالک و در دسته دوم بر عهده مستاجر می باشد. املاک و مستغلاتی که خالی می باشند از سال دوم مشمول مالیات بوده و این مالیات نیز سالیانه برای آن ها متفاوت می باشد.

اظهارنامه مربوط به مشاغل خودرویی

اصناف خودرویی نیز موظف می باشند که اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهند. در بین این مشاغل راننده های تاکسی، اتوبوس، کامیون، خودروهای باربری باید اظهارنامه های مربوط به درآمد مشاغل خود را پرداخت نمایند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله حسابداری کاربردی مالیاتی پیشنهاد می‌شود.

خدمات حسابداری و مالیاتی

شرکت حسابداری نیکان حسابرس، با چند سال سابقه در سازمان امور مالیاتی و با استفاده از نیروی متخصص و باتجربه در زمینه حسابداری، تمام خدمات حسابداری و مالیاتی شرکت‌ها، مالیات حقیقی، حسابداری مالیاتی، لایحه مالیات و صرفه جویی مالیاتی را برای شما انجام می‌دهد.

تیم متخصص نیکان حسابرس، با مشاوره رایگان شما را در راستای افزایش آگاهی از امور مالیاتی راهنمایی می‌کنند تا از پرداخت جریمه‌های مالیاتی شما جلوگیری کنند.

نوشته پیشین
حسابداری مالیاتی چیست؟
نوشته بعدی
معافیت مالیاتی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید